Selecteer een pagina

One size fits all

Algemeen
Bijna iedereen heeft inmiddels thuis toegang tot internet. En mocht dit onverhoopt niet het geval zijn, dan bieden internetcafs uitkomst. De kloof tussen de bezitters van een computer met internet en de internetloze begint nu zo langzamerhand tot het verleden te behoren. Maar ook al heeft (bijna) iedereen toegang tot internet, toch wordt de kloof tussen degenen die er gemakkelijk mee overweg kunnen en degenen die er niets van snappen alsmaar groter.


Het is niet goed gesteld met de bruikbaarheid en toegankelijkheid van de Nederlandse website, wat het leven van een onervaren internetter niet makkelijk maakt.

We spreken van een toegankelijke website wanneer de inhoud eenvoudig beschikbaar is voor gebruikers, ongeacht kennisniveau, webbrowser en/of computer type.
Bureaus die websites ontwerpen, bouwen, of beide doen, schieten op dit gebied regelmatig behoorlijk tekort. Een deel van de bureaus levert zelfs schandalig slecht werk af wanneer het op bruikbare, toegankelijke en duurzame websites aankomt. Hier vallen ook grote bureaus met bekende namen onder.
Het probleem is bekend en de oplossing ook. De overheid probeert met zachte hand dit voor haar eigen websites aan te sturen door webrichtlijnen1 op te stellen. Websites van commercile bedrijven zullen alleen websites toegankelijker en gebruikersvriendelijker maken wanneer daar een gunstige Return On Investment tegenover staat, of wanneer zij daar wettelijk toe verplicht zijn. Wereldwijd komt het helaas steeds vaker voor dat dit sociale bewustzijn inderdaad wettelijk moet worden afgedwongen.

Naast het feit dat bedrijven niet zo happig zijn op verbeteringen in de productieprocessen is het ook een feit dat de opleidingen ernstig tekortschieten in het actueel houden van kennis. Het bijbrengen van verouderde technieken benadeelt de studenten en kan zelfs een negatieve invloed hebben op het kennisniveau bij de studenten die afstuderen en voor de bedrijven voor wie ze werken.

Het gebrek aan (zelf)regulering en de tekortkomingen in het onderwijs helpen niet en daarbij wordt dit ook nog eens door de bedrijven zelf behoorlijk onderschat.
Is het nu echt zo somber als hierboven wordt geschetst? Ja maar daar komt gelukkig wel verandering in. Individuen in Nederland tillen middels webstandards2 het niveau omhoog en stimuleren in zekere mate anderen om ook met standaarden te werken.

De gemiddelde website wil over het algemeen een vrij brede doelgroep kunnen aanspreken. Het clusteren van specifieke marktsegmenten, en/of het simpelweg met meerdere doelgroepen communiceren, vereist ook dat er rekening gehouden wordt met de verschillende kennisniveaus op webgebied. Een doelgroep bestaat bijvoorbeeld maar al te vaak uit zeer ervaren computergebruikers n gebruikers die bijvoorbeeld de grootste moeite hebben met het bedienen van een pinautomaat. Om nog maar te zwijgen over gebruikers met een (lichamelijke) handicap. Met deze verschillen in kennisniveau moet bij het ontwerp en bouw van de site rekening gehouden worden.

Internationals als Google en Yahoo tonen aan dat met bestaande technieken en moderne methodes goede toegankelijke en bruikbare websites te maken zijn zonder dat er daarmee hoge kosten gemoeid zijn. Zij en anderen dienen als voorbeeld hoe het wel kan en dat websites wel degelijk voor iedereen kunnen zijn. Iets wat wordt bevestigd door het drempelswegproject3.

Auteur: C. Egor Kloos web- en interaction designer bij ZaPPWeRK www.zappwerk.nl
468

Reactie verzenden

Share This