Selecteer een pagina

ONLINE CURSUS E-MARKETING Hoe bereik ik mijn relaties online…

CURSUS DEEL 9: zoekmachines

Algemeen

1. INLEIDING In deel 4 van deze cursus is zoekmachinestrategie al even onder de aandacht gebracht. In dit deel diepen we het onderwerp verder uit, want er komt meer bij kijken dan simpelweg zorgen dat je hoog in de ranking (zoekresultaten) komt. Daarom in dit deel meer aandacht voor de marketingkant van zoekmachines.

LET OP: VERVOLGCURSUS
ADWORDS WORKSHOPS

Veel online ontvangers van deze cursus willen zelf aan de slag met Google Adwords. In januari/ februari starten we met workshops waarin u in drie uur voldoende kennis heeft om zelf aan de slag te gaan bij u in de buurt.

Vraag hier meer informatie aan (http://www.mailinglijst.nl/contact/)

2. ZOEKMACHINES, WELKE EN DE MEEST GEBRUIKTE
In de loop der jaren hebben zoekmachines een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Bij bedrijven dringt steeds meer het idee door dat het bouwen van een mooie site niet genoeg is om bezoekers te trekken. Het optimaliseren van de site, met het doel de zoekmachines in staat te stellen de site beter te indexeren, zodat je site gevonden wordt op relevante termen, wordt steeds vaker onderdeel van de marketingstrategie van bedrijven.

Een site die goed te vinden is via zoekmachines trekt niet alleen gemakkelijk nieuwe klanten, maar levert ook veel herhalingsbezoek op. Bezoekers die een site vinden met behulp van een zoekmachine komen relatief vaker terug dan bezoekers die op een site terecht zijn gekomen via een banner. Bijna eenderde van de bezoekers die een site ontdekken via een zoekmachine komt vaak tot zeer vaak terug op de gevonden site. Voor sites die via een banner ontdekt worden ligt dit op ongeveer 10%.

Resultaten van een zoekmachine worden ook relatief lang bekeken: ongeveer 55% van de gebruikers neemt meer dan 10 seconden de tijd om te bepalen of een site interessant is. Ter vergelijking: na het klikken op een banner neemt slechts ongeveer 40% langer dan 10 seconden de tijd om te bepalen of een site interessant is.
De oorzaak is dat de internetter bij het klikken op banners over het algemeen niet weet wat hij op de doelsite kan verwachten. De gepresenteerde informatie komt vaak niet overeen met het gezochte. Het vertrouwen in zoekmachines is groter: veel internetters zien een zoekmachine als een onafhankelijk instituut dat voor hen de meest relevante sites selecteert. Op de door zoekmachines geselecteerde sites verwachten ze ook daadwerkelijk relevante informatie te vinden. Ze zijn daarom bereid meer moeite te nemen deze informatie te vinden.

Welke zoekmachines zijn er?
Het gebruik van zoekmachines is nog steeds onverminderd populair: 98% van de Nederlandse internetbevolking geeft aan gebruik te maken van zoekmachines. Google is veruit de populairste zoekmachine (zie het staatje hieronder).

Meest gebruikt
Google 85% (+1)
Ilse 8% (-1)
MSN Search 3% (+1)
Altavista 1% (0)
Yahoo 1% (0)
Lycos 0% (0)
Bron: Nationale Search Engine Monitor Mei 2005

Verder te noemen zijn nog:
AltaVista
LookSmart
Lycos
Netscape Search
Verschillende zoekmachines hebben indexpaginas, met links die zijn gegroepeerd rond een bepaald thema. Ook zijn er zoekmachines met een thematische zoekfunctie. Zo bevat de nieuwspagina van Google verwijzingen naar verschillende nieuwszoekmachines en biedt de beginpagina de mogelijkheid om te zoeken op woningen en vacatures door enkel en alleen een plaatsnaam in te vullen. Indexpaginas zijn gegroepeerd rond n specifiek thema. Zo biedt de Google-zoektipspagina (Google-zoektips.pagina.nl) een verzameling van alle mogelijke tips en functies van Google en de Google-adwordspagina
(Google-adwords.pagina.nl) info en tips over het opzetten van je eigen Pay Per Click campagne in Google.
3. HOE WERKEN ZOEKMACHINES
Als gebruiker zie je van de zoekmachine alleen de voorkant. Je tikt een zoekopdracht in en er verschijnen relevante resultaten. Maar hoe komt een zoekmachine aan deze resultaten? Hiervoor zijn over het algemeen een drietal processen achter de schermen actief:

1. De spider
Deze doorzoekt het internet naar nieuwe sites en veranderingen in bestaande sites en leest deze sites in.

2. De index
Hierin worden de belangrijkste gevonden woorden op de site opgeslagen.

3. Het algoritme
Dit bepaalt welke zoekresultaten worden getoond en in welke volgorde. Het algoritme bepaalt de kwaliteit van het resultaat en dus ook van de zoekmachine.

Het is van groot belang dat de spider van de zoekmachine de site kan lezen. Alleen dan kan de zoekmachine zien wat er op een site te vinden is.

4. ZOEKMACHINESTRATEGIE
Het is belangrijk onderscheid te maken tussen gewone vermeldingen in een zoekmachine en manieren om tegen betaling te adverteren bij de zoekresultaten. Door met je gewone vermelding hoog in de zoekmachines te verschijnen krijg je gratis verkeer naar je site. Activiteiten die ervoor zorgen dat je site hoger in deze resultaten komt te staan, worden aangeduid met de term search engine optimisation (SEO).

Betaal je de zoekmachine om een banner of tekstblokje te laten zien bij zoekresultaten dan spreken we over Search Engine Advertising. Search engine marketing is de verzamelnaam voor beide activiteiten.

Hoe kunnen bedrijven zoekmachines nu het beste inzetten om meer verkeer naar de eigen site te halen?
De tips vind je in de volledige online cursus via http://www.mailinglijst.nl/cursus/
Schrijf je in en volg de hele cursus!

Binnen de search engine marketing wordt vanaf het allereerste moment in de ontwikkeling van een mooie site rekening gehouden met de wijze waarop de moderne zoekmachines hun werk doen. Het devies voor site-ontwikkelaars luidt daarom: laat je in een zo vroeg mogelijk stadium mede leiden door de werking van zoekmachines en zorg dat je bekend bent met de belangrijkste SEO-technieken.
Heb je zelf geen tijd om je hierin te verdiepen, dan kun je gebruik maken van n van de bureaus die te vinden zijn op:
http://website-promotie.pagina.nl/

5. WHATS THE BUZZ: LINK POPULARITY
Sites die de ranking van jouw site de grootste impuls kunnen geven zijn sites waar veel naar wordt verwezen. De mate waarin naar een site wordt verwezen wordt in SEO-jargon aangeduid met link popularity. Link popularity is niet hetzelfde als Page rank. Page rank heeft uitsluitend betrekking op de kwantiteit en populariteit van links, terwijl link popularity betrekking heeft op de kwaliteit van de links.

De meeste zoekmachines leggen de nadruk op link popularity in hun ranking. Er zijn twee soorten links die kunnen bijdragen aan het verhogen van jouw link popularity: links vanaf andere sites die focussen op dezelfde keywords als jouw site en links vanaf relevante categorien in de belangrijkste directories en portals. Links van sites die focussen op onderwerpen die niets te maken hebben met jouw site helpen niet bij het verhogen van je link popularity.

De sleutel voor succes ligt in de overeenkomsten in onderwerp tussen de verschillende sites. Het is zeker niet noodzakelijk om (veel) links te hebben naar andere sites, noodzakelijk is wel dat er links zijn die verwijzen naar jouw site.
Belangrijk is te bedenken dat link popularity maar een onderdeel uitmaakt van de berekeningen waarop de ranking van zoekmachines is gebaseerd. Google legt meer nadruk op inkomende links dan andere zoekmachines, maar het hangt in feite van de site zelf af hoeveel die inkomende links bijdragen aan het verhogen van de ranking ervan.

Een tweede belangrijke factor vormen de woorden die in jouw anchor text staan. In de praktijk blijkt dat slechts enkele zeer relevante links, samen met een sterke anchor text, de link popularity van je site sterk kan verhogen.
Om die verder te verhogen helpt het om actief te zoeken naar sites die op de een of andere manier zijn verwant aan jouw site en te onderzoeken of die sites erin genteresseerd zijn om jouw site bij hun bezoekers te promoten. Uiteindelijk zullen links van relevante sites tot meer verkeer naar jouw site leiden dan een hoge ranking in een zoekmachine.

De beste manier om zeker te zijn van links naar jouw site is eenvoudigweg ervoor zorgen dat jouw site de beste site is op jouw gebied. Wanneer je een site hebt die goed is ontworpen, met een sterke tekst en met veel informatie die steeds wordt bijgehouden, hoef je geen tijd te investeren in het zoeken naar links. Wanneer je een site hebt met een goede homepage, met daarbij bijvoorbeeld een goede nieuwsbriefpagina of een forum, en met interessante artikelen, dan zullen andere sites sterk geneigd zijn om naar jouw site te linken.

6. ADVERTEREN BIJ ZOEKMACHINES
Bij gewoon adverteren in kranten of tijdschriften betaal je voor het aantal mensen dat verondersteld wordt jouw advertentie onder ogen te krijgen. Bij zoekmachinemarketing is dat anders.

Adverteren bij zoekmachines zoals bij Google Adwords of Overture Precision Match wordt door de zoekmachines meestal aangeboden op basis van het CPC (Cost per Click) of PPC (Pay per Click) prijsmodel. De kosten voor een advertentiecampagne via een zoekmachine zijn dus beperkt tot de kosten voor de clicks die deze campagne je oplevert.

Over de belangrijkste voordelen van adverteren in zoekmachines ten opzichte van zoekmachineoptimalisatie, een aantal tips en nadere theorie, en een overzicht van soorten advertenties, verwijzen wij hier naar de volledige online cursus:
http://www.mailinglijst.nl/cursus/

Een overzicht van de manier waarop zoekmachines hun betaalde inhoud weergeven is te vinden op http://searchenginewatch.com/webmasters/article.php/2167941
Het nadeel van een CPC- of een PPC-programma is dat bezoekers die alleen maar browsen en niets kopen toch drukken op je advertentiebudget.

De oplossing is uiteraard deze browsers te verleiden toch in te gaan op jouw aanbieding. Hoe doe je dat? Hieronder enkele tips.

Stap een: Bied een aantrekkelijk voordeel
Biedt klanten een duidelijk inzicht in wat je aanbiedt en benadruk het voordeel wanneer zij daadwerkelijk ingaan op een aanbieding of tot een aankoop overgaan. Bijvoorbeeld: bespaar zoveel % op uw volgende aankoop.

Stap twee: Maak gebruik van een incentive
Het is algemeen bekend dat een prijsvoordeel of een toegevoegde waarde bij een bepaald aanbod een goede manier is om meer verkeer voor je site te genereren. Belangrijk is dat de incentive niet groter moet zijn dan het aanbod uit stap 1. Een incentive is bedoeld om mensen onmiddellijk te laten reageren, en niet later. Een goede incentive is een gratis dienst aan te bieden wanneer mensen meteen ingaan op een aanbieding of tot een aankoop overgaan. Een voorbeeld is een gratis dienst of een gratis abonnement op een nieuwsbrief. Zorg ervoor dat het woord gratis er duidelijk uitspringt in de beschrijving van je advertentie en niet in de titel. Je wilt dat mensen je advertentie lezen en daarna je site bezoeken.

Stap drie: richt je op een specifieke markt
Zorg er steeds voor dat je precies weet wat voor publiek je voor ogen staat bij het lezen van je advertentie. Ontwerp dus steeds een nieuwe en van de andere onderscheiden ad listing voor ieder sleutelwoord dat je wilt gebruiken in je campagne.

7. ZOEKMARKETINGCAMPAGNES
Zoals gezegd kun je via een pay-per-click programma uitstekende resultaten boeken. Dat betekent echter niet dat je kunt volstaan met je bestaande website. Sterker nog, je bestaande website zou wel eens volkomen ongeschikt kunnen zijn voor je PPC search landing paginas. Het is dus aan te raden om voor een zoekmarketingcampagne specifieke webpaginas te (laten) ontwerpen. Hieronder wordt uiteengezet waarom dat nodig kan zijn:

Een oproep om in actie te komen
Landing pages voor bezoekers met specifieke behoeften (die zich articuleren in hun zoekacties) moeten specifieke oproepen om tot actie over te gaan bevatten. Reguliere website paginas bevatten dergelijke call-to-action berichten meestal niet, omdat die niet geschikt zijn voor een algemeen publiek.

Tekst
Reguliere site paginas bevatten meer tekst dan je je paid search bezoekers wilt tonen. De tekst van de landing page moet direct gerelateerd zijn aan de zoekacties van je potentile klant.

Navigatie
De navigatie van reguliere sitepaginas kan paid search bezoekers in de war brengen. Minder is in dit geval meer. Je weet immers al precies wat iedere paid search bezoeker zoekt.

Animatie
Flash, illustraties en andere animaties vormen een belangrijk deel van de ervaring van paid search bezoekers. Dat geldt niet voor je reguliere websitepagina.

Personalisatie
Je weet meer van je paid search bezoekers, dus personaliseer hun ervaring! Bij paid search kun je je bezoekers veel persoonlijker benaderen. Zo kun je een duidelijk verschil maken tussen nieuwe en terugkerende klanten.

Merchandising
Een gewone winkel wordt gemerchandised op basis van geografie, buurt en seizoen. Zorg ervoor dat paid search traffic wordt geleid naar paginas die ontworpen zijn om voordeel te putten uit andere vormen van merchandising.

Domeinnaam
Als je geen merkdomein bezit, kan een nieuw domein vol met nieuwe sleutelwoorden een goede impression-to-click conversie bieden. Vooral bij Google kan dit resulteren in een hogere AdRank. Wanneer je geen merk hebt, kan een beschrijvende URL gemakkelijker de aandacht trekken

Ambiguteit
Sommige sleutelwoorden hebben wellicht betrekking op je doelmarkt, maar niet op je landing pages. Een nieuwe landing page, losgekoppeld van je huidige site kan helpen en nieuwe mogelijkheden bieden.

Auteur: Online Cursus E-marketing een uitgave van MailingLijst.nl Johan van Hasseltweg 118 1022 WZ Amsterdam Telefoon 020.6235001 E-mail info@mailinglijst.nl Samenstelling Bureau Menno Heling (BMH) Co-Redactie Rik Burger van Paul Postma M

468

Reactie verzenden

Share This