Selecteer een pagina

Ontmoeting van kunstenaars en ondernemers in regio Alkmaar

Algemeen
In Bergen (NH) is in oktober 2007 de basis gelegd voor samenwerking tussen kunstenaars en ondernemers uit de regio Alkmaar. Hoe maak ik van mijn producten en diensten een beleving? Hoe zorg ik voor het aantrekken en vasthouden van goed personeel? Op welke manier creer ik samen met andere ondernemers een vitaal bedrijfsterrein?


Tijdens de netwerkbijeenkomst Grensverleggend Samenwerken op 23 oktober 2007 werd in verschillende workshops gezocht naar een creatieve en vernieuwende aanpak van deze vraagstukken. Het dinerparcours van kunstenaar Sandra Schouten zorgde voor een grensverleggende afsluiting.

Belangrijke conclusies
De ontmoeting tussen creativiteit en ondernemerschap leverde enkele sprankelende ideen en vondsten op. Het ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord kreeg als suggestie mee: Transformeer bedrijfsterreinen in terreinen van bedrijvigheden waar verschillende gebruikers 24 uur per dag, 7 dagen per week aan hun trekken komen. En kunnen landschapsarchitecten bedrijventerreinen omvormen tot bedrijvenparken? Nieuwe doelgroepen trek je met een nieuwe aanpak. Zo zou HDC Media, uitgever van het Noordhollands Dagblad, haar nieuwsaanbod door rappers kunnen laten brengen op plekken waar jongeren bij elkaar komen. NRG-Petten kreeg de suggestie het medisch belang van kernonderzoek voor kankerpatinten te laten zien door een billboard campagne met als slogan: Zonder splitsing geen genezing.

Created in Noord-Holland
Met Created in Noord-Holland brengt Kunst en Cultuur Noord-Holland samenwerking tussen kunstenaars en ondernemers tot stand.
Kunstenaars kunnen met hun specifieke expertise een waardevolle bijdrage leveren op het gebied van innovatie van producten of diensten, Human Recource Management of duurzame bedrijfsvoering. Kunst en Cultuur Noord-Holland brengt partijen bij elkaar en begeleidt samenwerkingsprojecten. Zie voor meer informatie
www.createdinnoordholland.nl en www.cbknh.nl.

Groningen, een stad met een TWIST

De stad Groningen heeft dit jaar voor het eerst het blad TWIST uitgegeven. In dit lijvige magazine, oftewel bookazine, staan tal van wetenswaardigheden en achtergrondartikelen uit de creatieve industrie in deze stad. Onderwerpen als netwerken, onderwijs en ontwikkeling van de stad komen tot leven door de vele interviews die het blad rijk is.

Niet per project zeuren sponsoring
Kees van Twist (directeur van het Groninger Museum) noemt Groningen een progressieve en vooruitstrevende stad. Ook vindt hij dat economie, kunst en cultuur onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Daartoe heeft het Groninger Museum in samenwerking met VNO/NCW Noord en het bedrijfsleven de Stichting Fonds voor Kunst en Economie opgericht. Twist: Ik heb er een hekel aan om per project te zeuren om sponsoring. Wat ik wil is loyaliteit, verbondenheid van het bedrijfsleven met wat we doen als museum. Het bedrijfsleven investeert ook uit eigenbelang. De leiders van bedrijven gebruiken het museum als inspiratiebron, dat merk ik, aldus Twist.

Het label creatieve stad als impuls
Wethouder Jaap Dijkstra (Economische Zaken en Cultuur) ziet de grenzen tussen de maakindustrie en de creatieve industrie steeds meer vervagen: Op het moment dat je creatieve mensen en ondernemers bij elkaar zet, zul je merken dat ze steeds meer voor elkaar kunnen betekenen.
Gedeputeerde Hans Gerritsen (PvdA) van Economische Zaken van de provincie Groningen pleit ervoor dat meer cultuurbudget in het Noorden terecht komt. Met tien procent van de bevolking in het noorden is vier procent van het landelijk cultuuraanbod onevenredig. Daarnaast blijven de cultuurfondsen achter met het uitdelen van subsidies in het noorden.

Ook is een aantal ondernemers gevraagd hoe kunst en bedrijfsleven elkaar ontmoeten en hoe zij op een creatieve manier veranderingen hebben doorgevoerd in hun ondernemingen. Zo komen Bert Hooghoudt en Harm Post aan het woord. Harm Post, directeur van Groningen Seaports, heeft na zijn aantreden van de haven van mislukte projecten een haven met toekomst gemaakt. Een deel van zijn succes is te danken aan zijn actieve manier van netwerken: Om ertussen te komen moet je creatief zijn tot in je vingertoppen, zeker met je imago.

Ontwerper Tjeerd Veenhoven gaat dieper in op het nut n het gevaar van de broedplaats en de mogelijkheden van creative zones. In een tijd waarin de broedplaatsen als paddenstoelen uit de grond schieten is een kritische beschouwing interessant. Volgens Veenhoven schuilt het gevaar van broedplaatsen in het feit dat je te snel ideen met mensen van andere disciplines uitwisselt. Hij heeft elders gezien dat mensen een soort van collectieve geest ontwikkelen, waar ideen en materiaalgebruik naar elkaar toetrekken. Hijzelf vindt de ontwikkelingsfase erg belangrijk. Daar moet je heel zuinig op zijn en langzaam je ideen uit ontwikkelen.

TWIST gaat ook dieper in op onderwijsvernieuwing in Groningen. De directeur/projectleider van Stichting Technasium, Judith Lechner, beschrijft de zegetocht van deze onderwijsstroom. Het Technasium is een formule voor beter bta-onderwijs binnen vwo en havo. De scholen die deze lesvorm willen invoeren worden ondersteund door de stichting die als het ware als een franchisegever opereert. Tevens worden particuliere kunstopleiding als Vforum en De Fotoacademie belicht.

Tussen de artikelen door staan ongebruikelijke reclames. Individuele kunstenaars hebben ruimte gekregen om hun een selectie uit hun werk te tonen.

Nieuwe Hanze
Het magazine is tweetalig. De artikelen staan in dezelfde uitgaven in het Nederlands n in het Duits. Een reden hiervoor is misschien het feit dat Groningen volgens meerdere genterviewden de contacten zou moeten aanhalen met steden als Hamburg en Lbeck. Deze en andere Duitse steden hebben zich verenigd in de zogenaamde Nieuwe Hanze.

TWIST, creatieve index Groningen is voortgekomen uit de Atelier Route Groningen. Volgend jaar verschijnt TWIST met een Engelse vertaling.

Auteur: Jolijt Wolting redactie@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This