Beste Eymert,
Wat is er leisure-der dan een dierentuin? Lekker ouderwets beestjes kijken, ik ben er dol op. Artis probeert regelmatig bezoekers te trekken met grappige postercampagnes waarin ze dat ouderwetse juist proberen weg te moffelen. Zoo is fun. Nu zijn er posters in omloop met een rebusachtig karakter onder de noemer ART=. Het zijn tien affiches in twee soorten: zes met beeld en vier met tekst. De Art= campagne komt van FHV/BBDO.
De beeldaffiches vind ik ijzersterk. Voortbordurend op Natura Art=Magistra zijn op een simpele en vrolijke manier beeldovereenkomsten tussen dieren en voorwerpen uitgebeeld. Een fietszadel-plus-stuur lijkt op een hert-met-gewei (was Duchamp inspiratiebron voor het concept van de hele reeks?), een gettoblaster lijkt een insectenkop enzovoorts. Beetje jammer dat ze niet alle zes even sterk zijn (een boom uit een koffiekopje?). En ook spijtig dat de vier tekstaffiches er qua creativiteit nogal bij achterblijven. Blijkbaar was men bang dat niet iedereen de rebus zou begrijpen en dienen de tekstaffiches ter verduidelijking. Niet nodig. Waaraan denkt een Amsterdammer als ie ART= ziet staan? Juist. En teksten als kijken doe je met je neus geven een wezensvreemde en onbegrijpelijke draai aan de campagne. Ok, n tekstje dan, dat was genoeg geweest voor de ergste slaapkoppen en domoren: ART= ZOO+.
Voors en tegens zoals immer, maar als een poster me cht laat
glimlachen en ik zelfs denk: ja leuk, weer eens naar Artis, dan is een hele campagne voor mij geslaagd. En dat met plat-grafische, simpele, heldere, kleurknallende ontwerpen: prima. Wat jij?
RH
Beste Rolf,
Inderdaad, Natura Artis Magistra betekent: de natuur is de leermeester van de kunst. Maar bij de vrolijke serie Artis-posters wordt deze gulden regel voor het gemak omgedraaid: de natuur wordt juist dramatisch door de kunst gedomineerd. Met een fataal gevolg voor het doel waarvoor deze posters worden gemaakt en opgehangen (komt allen naar Artis, want Artis is leuk voor iedereen): communicatie verwordt zo zeer tot een kunstje, dat de gemiddelde Amsterdammer bij de meeste posters absoluut niet begrijpt waar het om gaat. Zo verging het mij tenminste, want met mijn vrij trage begripsvermogen en relatieve overfixatie op het woord ART, had ik op straat de bevrijdende letterposter ART = Artis Amsterdam hard nodig om uiteindelijk door te krijgen dat dit de campagne was waarop jonge creatieven van het grootste reclamebureau van Nederland jaarlijks voor weinig geld hun tanden mogen stukbijten.
Nog even terug naar de oorsprong van de naam van Artis. Wat ik erger vind, is dat de makers van zon campagne zich kennelijk niets aantrekken van de betekenis van zon historische kreet – misschien niet eens bewust, maar waarschijnlijk omdat ze die achtergrond gewoon niet kennen, en omdat ze het woord ART wel modisch vinden staan. Wat mij weer doet denken aan een radiocommercial van de firma Computrain, die tot mijn woede wordt afgesloten met de volgende pragmatische wijsheid: Want wat heb je aan kennis, die je toch niet gebruikt?. Ja, wat heb je eraan om te weten wat Natura Artis Magistra eigenlijk betekent ? Die kennis zit je alleen maar dwars bij het maken van leuke posters. De wereld verbreedt zich, vervlakt en debiliseert. Dat neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat die zes beeldaffiches ijzersterk zijn en best een ADCN-nominatie mogen krijgen. Maar niet omdat ze Artis aan bezoekers hebben geholpen!
Dag, Eymert.
Beste Eymert,
Dat nare gevoel dat de wereld steeds dommer wordt heb ik ook. Maar we mogen niet wanhopen. Handen uit de mouwen, hoofden losgerukt van de gsmetjes en aan de slag. Iemand moet het toch doen?
Wat jij zegt over de onjuiste interpretatie van Natura Artis Magistra dacht ik eerst ook. Maar later zag ik het zo: De natuur is de leermeester van de kunst, de plaatjes op de posters zijn kunstwerken naar de natuur en dus klopt het toch. Wat is trouwens erger: de huidige, misschien oppervlakkige campagne of het feit dat Amsterdam een dierentuin heeft die al jaren Van de Kunst heet? Inhoudsloosheid en cultuurbarbarij zijn blijkbaar niet van vandaag of gisteren.
Hartje winter, rillende dieren, iedereen skin en dan een grote mupi-actie in Amsterdam om een paar Amsterdammers eraan te herinneren dat Artis bestaat. Inderdaad, veel bezoek zal er niet op afkomen. Maar het blijven leuke plaatjes.
RH
Volgende maand corresponderen ze verder.