Selecteer een pagina

Oog om Oog

Beste Eymert, beste Rolf

Algemeen
Oog om Oog Maandelijks een emailwisseling tussen twee communicatieprofessionals over vorm, beeld en inhoud. De rubriek Oog om Oog staat onder redactie van Rolf Hermsen.


Beste Eymert,
Een onderbelicht aspect aan de recente voetbalzege van Nederland op Duitsland vind ik de nieuwe kleur van onze broekjes en de kwaliteit van een bondscoach die heeft beseft wat jij en ik, specialisten, allang weten: Oranje-wit is een slappe loserscombinatie. Van oranje-zwart gaat dreiging uit! Onze jongens ontlenen kracht en eigenwaarde aan zon kleurencombinatie, die bjna even stoer is als rood-zwart. De stad Amsterdam boft dus met rood en zwart in het gemeentewapen. Terecht heeft het Amsterdams Historisch Museum ze als huisstijlkleuren overgenomen. Onlangs is de inrichting van het AHM ingrijpend gewijzigd. Een verbetering, zo heb ik meer dan eens gelezen, want aan free publicity is geen gebrek geweest. Dat wil niet zeggen dat je niet ook zelf de trom moet roeren en dus voert het museum campagne met, onder meer, de mupi die op de foto bij dit stukje staat.
Zon mupi-campagne is een perfecte gelegenheid om je mooie nieuwe logo groot te presenteren. Maar nee. Er is, denk ik, een reclamebureau in de arm genomen en die lui hebben het klein gekregen! Piepklein, rechts onderin en overschaduwd door een monsterlijke schilderijlijst met drie kruisjes. Als ik niet beter wist, zou ik denken dat die combinatie, logo plus lijst, het AHM-beeldmerk is.
Waarom niet de stijlvolle en heldere nieuwe huisstijl prominent op de poster gebruikt? Wat er nu bovenin staat is een ordinaire en, vreemd genoeg, slecht leesbare echo daarvan. Ik hoor de blabla al waarmee dit aan de klant verkocht is. Als je een nieuwe huisstijl laat maken, er zo mee omspringt, kansen laat liggen om je visuele identiteit aan een groot publiek te tonen, in zee gaat met
betweterige reclametypes dan gooi je op zoveel mogelijk manieren geld weg. Ik kan alleen maar hopen dat de directrice van het Amsterdams Historisch Museum beter afdingt dan haar echtgenoot, die zomaar vierentachtig miljoen gulden neertelt voor een schilderij. Eymert, leg het me uit. Jij hebt hier meer verstand van dan ik.
Rolf

Beste Rolf,
Ik ben al laat met mn reactie en tot overmaat heb ik problemen met mn vastgelopen pc. Daarom mail ik je mijn commentaar jammer genoeg zonder jouw impressies en opinies gelezen te hebben. Deze keer heb je me slechts een (1) uiting gezonden, zodat we geen direct vergelijkingsmateriaal hebben. Mede daarom was ik van plan in het Amsterdams Historisch Museum te gaan kijken, want ik was benieuwd naar de zojuist vernieuwde opstelling, waarover goede verhalen de ronde doen. Bovendien vermoedde ik op grond van een soort logo op de poster (rechts onderaan) dat de huisstijl van het museum ook een vernieuwing heeft ondergaan, en dat wilde ik even ter plekke checken. Mijn schone voornemen ging echter door ander gestress niet in vervulling, zodat ik de poster nu onbevooroordeeld zal beschouwen.
Ik ben eigenlijk wel enthousiast over deze aankondiging: het heeft iets van een dorpsomroeper die door zijn woordkeus en het timbre van zijn stem probeert uit te drukken dat hij enthousiast is over hetgeen hij aankondigt en dat hij dat enthousiasme wil overbrengen op zijn toehoorders. Daarmee wil tevens gezegd zijn dat deze aanpak (gewone letters, variatie in typografie, een uitroepteken, vrolijke poppenkoppen en een moeder met kind) voor een museum nogal popi overkomt, waarschijnlijk omdat het museum zelf vindt dat de nieuwe opstelling toegankelijker is en moet zijn dan doorgaans wordt verwacht van een historisch museum. Het AHM heeft wat dat betreft overigens een reputatie hoog te houden.
Tot slot een paar kritische noten. Allereerst: wat te denken van zon in rood cursief gedrukt woord Nieuw?! Het AHM nieuw ? Het is er toch al jaren? Je weet niet wat je ziet! klinkt een beetje kinderachtig en overdreven. Zelfs de Efteling zou een originelere variant (laten) verzinnen. Dit riekt dan ook naar een opgelegde vondst van de opdrachtgever. Het nieuwe logo voor zover het dat is komt nogal flauw en traditioneel op me over. Is een schilderijenlijst werkelijk het geschikte symbool voor dit recent vernieuwde, maatschappelijk georinteerde stadsmuseum ? Ik zal het binnenkort tijdens een bezoek controleren.
Groet, Eymert

PS Wanneer zien we elkaar in Artis of beter: in het AHM ?

Volgende maand corresponderen ze verder

Auteur: Eymert Van Manen is managing partner van Eggink Van Manen Communicatieadviseurs. Rolf Hermsen is grafisch ontwerper.
468

Reactie verzenden

Share This