Selecteer een pagina

Opgemerkt

Algemeen

Kunst en commercie gaan perfect samen

In een vorige functie, die van salesmanager, organiseerde Jeroen Schuijf een roadshow met een vrachtwagen waarop Corneille een kunstwerk had aangebracht. Deze Cobra-tour, het grootste rijdende kunstwerk van Europa, werd een groot succes. Aanvankelijk schaamde Schuijf zich en vroeg hij zich af of dit samen gaan van kunst en commercie wel kon. Deze gne is inmiddels verdwenen. Sterker nog, Schuijf is een eigen bureau voor commercile kunstprojecten begonnen: Art4Elements. Samen met bureau Vincent Vlasblom heeft hij diverse projecten opgezet en uitgevoerd. Voor Museum Boijmans Van Beuningen De Smaak van Rotterdam, een fotoreportage op een schutting van 110 meter lengte. En in Tilburg met medewerking van de kunstenaar Ulay een project waarbij kinderen vertrouwd werden gemaakt met een wegwerpcamera. Dit resulteerde in een expositie en een permanent kunstwerk. Het meest spectaculaire project is een grote luchtballon met een kunstwerk van Corneille die op dit moment wordt vervaardigd in opdracht van de United Services Group.
Kunst en commercie sluiten perfect op elkaar aan, vindt Jeroen Schuijf. Op het moment dat je kunst gebruikt in je communicatie, staan de media veel meer open voor je boodschap. En Vincent Vlasblom verklaart Laten we de kunst alsjeblieft naar buiten brengen en niet binnen de muren van het museum houden. Ons uitgangspunt is: we moeten kunst buiten de deur projecteren.

Adformatie, 10 jan 2002

Collectieve culturele marketing in Utrecht

In Utrecht is door de gemeente, instellingen, ondernemers en particulieren veel genvesteerd in het nieuwe Museumkwartier. De marketing hiervan is natuurlijk van het grootste belang. Hierbij dient Utrecht zich te onderscheiden van andere historische binnensteden. De naamsbekendheid van het Museumkwartier moet worden vergroot en het aantal bezoekers dient met 10% per jaar toe nemen. Gemeente, het Utrechts Bureau voor Toerisme (UBT) en de musea hebben bij de ontwikkeling van een marketingplan nauw samengewerkt. Het UBT voert het plan uit en samen met de betrokkenen wordt er ieder jaar een marketingactieplan gemaakt.
Deze collectieve inspanningen richten zich op drie doelgroepen: bezoekers met een cultuurhistorische belangstelling, bezoekers die op zoek zijn naar educatief vermaak (veelal ouders en kinderen), en genteresseerden in kunst en cultuur. Deze doelgroepen worden geattendeerd op het totaalproduct Museumkwartier, dat meer is dan de optelsom van zeven musea. Elk jaar wordt er een thema gekozen, gericht op n van de doelgroepen. Zo stond het jaar 2000 in het teken van Karel V. In 2001 was het thema Zoek de Schat in het Utrecht Museumkwartier, gericht op ouders met kinderen. Dit jaar staat de doelgroep die in kunst is genteresseerd centraal. De naam van het themajaar is In Vorm, gewijd aan design en vormgeving.

Recreatie & Toerisme, nr 8 2001

Auteur: PJG
Referenties: Adformatie, 10 jan 2002 Recreatie & Toerisme, nr 8 2001
468

Reactie verzenden

Share This