Selecteer een pagina

Opgemerkt

Algemeen

Culturele leefstijl(en)

Naarmate mensen aan complexere culturele activiteiten deelnemen en naarmate ze dat vaker doen, hebben zij een meer uitgesproken culturele leefstijl. Uit onderzoeken is bekend dat verschillen in deelname aan culturele activiteiten samenhangen met specifieke sociale posities en achtergrondkenmerken van mensen. Mensen nemen aan complexere culturele activiteiten deel en doen dat vaker naarmate zij een hogere opleiding hebben, een beroep uitoefenen met een relatief hoge culturele status – en met complexere werkzaamheden, naarmate de ouders tijdens de opvoeding cultureel actiever waren, naarmate hun partner hoger is opgeleid en cultureel actiever is, en naarmate hun vrienden cultureel actiever zijn. Ook blijken mensen vaker aan complexere culturele activiteiten deel te nemen als zij alleenstaand zijn, naarmate zij minder kinderen hebben, als zij vrouw zijn en naarmate zij jonger zijn. Om de samenhangen tussen sociale posities en culturele leefstijl te verklaren zijn er globaal twee verklaringen.
De eerste verklaring is dat degenen die dezelfde sociale posities innemen over dezelfde soort en hoeveelheid hulpbronnen kunnen beschikken en daardoor dezelfde culturele leefstijl voeren.
Een tweede en aanvullende verklaring is dat degenen die over dezelfde soort en hoeveelheid hulpbronnen kunnen beschikken gemeenschappelijke opvattingen hebben over economische, culturele en sociale zaken, waardoor zij aan culturele goederen en activiteiten dezelfde betekenis en waarde toekennen en derhalve dezelfde culturele leefstijl voeren. PJG

Eric Jacobs in eYe – zicht op trends, maart 2001

Tien nieuwe trends

Sensatie wordt het sleutelwoord voor bijna alle soorten amusement
Naarmate er meer intelligente apparatuur en producten in huis komen krijgt het leven steeds meer een sciencefiction-achtig karakter. De bevolking veroudert. Raad geven en krijgen neemt de plaats in van alles in je eentje doen. Het mentoraat gaat een belangrijke rol spelen in het bedrijfsleven, het onderwijs en het buurtleven. Het wordt steeds lastiger om informatie van reclame te onderscheiden. Mensen laten zich steeds minder een etiket opplakken of in een hokje duwen. Steeds meer mensen zullen de behoefte hebben om zich te onderscheiden van anderen door zichzelf als merk te presenteren. Reclame zal alleen nog maar erger worden. Reken op pratende benzinepompen en winkelschappen. Vaste prijzen in de detailhandel zullen op de helling gaan. Oorzaken: de toenemende mondigheid van de consument en de verscherpte concurrentie. Afdingen is weer in!
We willen eigenlijk helemaal niet meer betalen voor producten en diensten. Het prijsbewust zijn neemt extreme vormen aan. PJG

eYe – zicht op trends, februari 2001

Actiemarketing via het internet

In het pre-internet tijdperk was actiemarketing een simpele zaak.
Je bedacht een premium, kondigde de actie groots aan, en de pakken vlogen de winkel uit. Dat is nu anders, want dankzij de internettechnologie kunnen we online en in real time het gedrag van de consument volgen en analyseren. De trend is voorspelbaar. Naarmate meer consumenten via het web gaan shoppen, zullen zich ook meer acties van de winkelvloer naar het beeldscherm verplaatsen. Is internet nu ht kanaal om het gedrag van consumenten te benvloeden? Nee, zover is men nog niet. Hoe dicht de internetconsument en de winkelbezoeker ook naar elkaar zijn toegegroeid, tussen beide communicatiekanalen bestaan grote verschillen. Het grote verschil is dat je via internet een schat aan informatie krijgt. Real time en online. Daardoor heb je 100% controle over de aantallen en kosten van een actie. PJG

Advo Direct, februari 2001

Moodmanagement

De stemming waarin een mens verkeert is van invloed op allerlei gedragsvariabelen. Dit gegeven speelt ook een rol bij het gedrag van de consument, en daarvan wordt weer gebruik gemaakt bij het bedenken van allerlei vormen van communicatiestrategien. Consumenten kunnen hun gevoelens op allerlei manieren hanteren, aanpassen en kanaliseren. Marketeers kunnen maatregelen treffen die inwerken op het gemoed van de consument. Het is hierbij van belang om de consument in de juiste stemming te brengen. Het gaat dan om de benvloeding van het vermogen tot evalueren, de attitudes en het gedrag van de consument. Dit heet moodmanagement. PJG

Vrijetijdstudies, nr 3-4 2000

Auteur: PJG
468

Reactie verzenden

Share This