Selecteer een pagina

Opgemerkt

Algemeen

Mediagebruik door kids en jongeren

In de mediaschijf van kids en jongeren neemt de televisie een dominante plaats in. De jongste groep kijkt dagelijks gemiddeld 1,5 uur. De groep 12-14 jarigen en de groep 15-19 jarigen kijken ongeveer 2,5 uur. Kinderzenders zijn favoriet bij de jongste groep. De oudere categorien kijken vooral naar commercile zenders en muziekzenders.
Vergeleken met televisie wordt er minder naar de radio geluisterd. Hierbij valt wel op dat de oudste groep (15-19 jarigen) het meest radio luistert: meer dan 1,5 uur per dag. Hierbij zijn zenders als Radio 538 en Yorin (het vroegere Radio Veronica) veruit favoriet.
Nog minder tijd wordt er besteed aan het lezen van tijdschriften. De jongste categorie besteedt hier gemiddeld 20 minuten aan, de ouderen iets meer dan 30 minuten. Veelgelezen bladen in alle leeftijdsklassen zijn Break Out, Donald Duck, Hitkrant en Fancy.
Ook het lezen van dagbladen is minder belangrijk dan het kijken naar televisie. Wel is er een positieve samenhang tussen leeftijd en het meer gaan lezen van dagbladen. Het valt op dat een nieuwkomer op de markt van de dagbladen als Spits (gratis) onder de groep 13-14 jarigen een hoger gemiddeld bereik heeft dan onder de gehele bevolking.

Allochtone jongeren
Hoe is het gesteld met het mediagebruik van allochtone jongeren? Het gaat hier om een substantieel deel van de jongeren in ons land. Bijna 20% is niet in Nederland geboren of heeft ouders die in niet-westerse landen geboren zijn. In de Randstad ligt dit percentage nog hoger. 60% van de schoolgaande jeugd in Amsterdam heeft een niet-westerse achtergrond. De grootste groepen zijn jongeren met een Turkse, Marokkaanse en Surinaamse achtergrond.
Tussen allochtone en autochtone jongeren zijn voor wat betreft mediagebruik naast verschillen ook overeenkomsten. Ook bij allochtone jongeren is televisie het belangrijkste medium, en wordt er het meest naar commercile zenders gekeken. Wel kijken allochtone jongeren, en dat geldt voor alle leeftijdsklassen, meer uren per week televisie. Hierbij moet wel worden aangetekend dat de verschillen in kijktijd tussen allochtone- en autochtone jongeren afnemen. Een verschil in kijkgedrag is ook dat de wat oudere Marokkaanse, maar vooral Turkse jongeren, relatief veel naar eigen zenders kijken.
Het leesgedrag van Surinaamse jongeren lijkt op dat van hun autochtone leeftijdgenoten. Marokkaanse jongeren lezen heel weinig kranten. Dit heeft wellicht te maken met het feit dat in Marokko weinig kranten worden gelezen. Dit in tegenstelling tot Turkije, waar sprake is van een meer ontwikkelde krantencultuur. Veel Turkse kranten zijn in Nederland verkrijgbaar, en worden hier intensief gelezen. Ook door jongeren van Turkse afkomst.
PJG

eYe – zicht op trends, mei 2001

Westergasfabriek zoekt sponsors voor extras

Binnenkort begint de renovatie van de gebouwen op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam. Dit industrile erfgoed heeft een culturele bestemming gekregen. Nu al worden er gebouwen gehuurd door bijvoorbeeld Toneelgroep Amsterdam en bioscoop Het Ketelhuis. Het stadsdeel Westerpark werkt bij de realisering van het project samen met projectontwikkelaar MAB. Een vorm van publiek-private samenwerking dus. Ook wordt er een nieuw stadspark aangelegd dat aansluit bij het reeds bestaande Westerpark.
Het stadsdeel en de projectontwikkelaar zorgen voor de renovatie, de basisvoorzieningen en de infrastructuur. Maar er leven nog meer wensen. Vooral ten aanzien van de programmering in de Westergasfabriek en in verband met allerlei extras in het nieuwe park, een moderne vorm van gasverlichting bijvoorbeeld. Om deze wensen te kunnen realiseren is de Stichting Westergasfabriek opgericht met als belangrijkste doelstelling het aantrekken van sponsors die zich willen binden aan dit cultuurpark in wording. Daarbij richt men zich op sponsors die zich structureel aan het project willen verbinden. De belangen van de buurtbewoners en sponsors moeten wel in balans blijven. Zo worden er geen al te grote manifestaties gepland. Een festival als Drum Rhythm dat verspreid over twee dagen 20.000 bezoekers trekt is wel het maximum. Het plan van Joop van den Ende om in de Gashouder een musical voor onbepaalde tijd te programmeren ging een stap te ver.
PJG

Sponsor Magazine, nr 2, 2001

Publieksbereik hedendaagse kunst
en musea

Eind vorig jaar bracht de Commissie Publieksbereik hedendaagse kunst en musea haar advies uit aan Staatssecretaris van der Ploeg. Deze commissie, onder voorzitterschap van Sjarel Ex, had als opdracht gekregen om te adviseren over de volgende vragen:
Hoe kan het publieksbereik van de hedendaagse kunst vergroot worden?
Hoe kunnen de bestaande instellingen daaraan bijdragen?
Welke beleidsmaatregelen en instrumenten zouden daarvoor moeten worden veranderd of ontwikkeld?

In haar rapport Minder en Meer! komt de commissie tot een aantal aanbevelingen waarvan er hieronder een aantal worden vermeld.
Uitbreiding van het publieksonderzoek is gewenst. De instellingen van hedendaagse kunst, de Stichting Museumjaarkaart en de Mondriaan Stichting zouden hierbij moeten samenwerken.
Deskundigheid op het gebied van marketing en educatie moet worden bevorderd, inclusief een, door de Staatssecretaris te betalen, marketing-training voor alle museumdirecties.
In overweging wordt gegeven om collecties van de grote musea voor moderne kunst gratis toegankelijk te maken voor het publiek, of op zijn minst voor scholieren tot 16 jaar.
De commissie bepleit om op de televisie dagelijks, of om de dag, op prime time een kunstjournaal over moderne en hedendaagse kunst uit te zenden.
Eens in de vier jaar zou er een groot landelijk project op het gebied van hedendaagse kunst moeten worden georganiseerd. Een Nederlandse Documenta of iets als Sonsbeek.
PJG

Minder en Meer! Oud en nieuw publiek voor de kunst van gisteren, vandaag en morgen, OC&W, 22 november 2001

Auteur: PJG
468

Reactie verzenden

Share This