Selecteer een pagina

Opgemerkt

Algemeen

Horecabezoek gentegreerd in dagje uit

Evenals in 1998 heeft het bedrijfschap Horeca en Catering in 2000 een onderzoek laten doen onder 2.600 Nederlanders in de leeftijd van 14 t/m 74 jaar naar het bezoek aan horecagelegenheden. Hieruit blijkt dat het grootste gedeelte van de respondenten wel eens een bezoek brengt aan de horeca. In het onderzoek wordt een onderscheid gemaakt naar drinksituaties en eetsituaties. 88% van de horecabezoekers doet dit om iets te eten, en 92% om iets te drinken. Kijken we naar de aanleiding van het horecabezoek dan blijkt dat consumenten die iets gaan drinken dat meestal doen in het kader van een activiteit. Daarbij zijn de drie meest genoemde situaties: een dagje uit, winkelen, en het bezoek aan een stad, kermis of dierentuin. Situaties die met name bij jongeren voorkomen, naast de hiervoor vermeldde, zijn een avondje stappen, een avondje uit en discotheekbezoek.
Ook bij de eetsituaties is het dagje uit de belangrijkste aanleiding voor horecabezoek, gevolgd door uit eten met familie of vrienden.
PJG

Barometer voor horeca, catering en verblijfsrecreatie, 2e kwartaal 2001

Consumentgericht denken via culturele initiatoren

Het Amsterdamse communicatiebureau Fanclub wil merk en consument dichter tot elkaar brengen door middel van een netwerk van culturele initiatoren. De oprichters, Koert Bakker en Jessica Gysel, willen hierbij denken vanuit de consument. Zij willen dat mensen met passie voor een merk kiezen, dat zij fan worden van een merk. Maar al te vaak worden volgens hun merken aan de consument opgedrongen, en zal het reclamebureaus worst zijn wat de consument wil. Dit ondermijnt de geloofwaardigheid van merken. Ook boeten traditionele reclamevormen aan effectiviteit in en worden merken minder tastbaar. Weliswaar raken merken steeds meer betrokken bij festivals, maar op passieve wijze, als sponsor.
Fanclub ontwikkelt per merk een netwerk van experts, de culturele initiatoren, met wie de normen en waarden van het desbetreffende merk in kaart worden gebracht. Deze experts komen uit verschillende disciplines. Zij vormen als het ware de ambassadeurs van een merk en ontwikkelen een concept. Een voorbeeld van deze werkwijze is het Magnum-terras. Hierbij werden op een door twee studenten van de Rietveldacademie ontworpen terras een aantal experts verzameld. Onder meer lifestyle-experts en chocolade-experts. Met hen werd door mensen van de Iglo Mora Groep gediscussieerd over het merk Magnum en de richting voor mogelijke innovatie. Hoe het eten van een ijsje ng leuker te maken valt.
PJG

Adformatie, nr 26 2001

Auteur: PJG
468

Reactie verzenden

Share This