Selecteer een pagina

Opgemerkt

Algemeen

D bank sponsort tentoonstellingen

Naast sport heeft cultuur een vaste plaats in het sponsorbeleid van ABN AMRO gekregen. Al tien jaar sponsort deze bank grote, voor een breed publiek toegankelijke tentoonstellingen, met een gemiddelde van n per jaar. Op dit moment is dat de tentoonstelling Jeroen Bosch in Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam, volgend jaar in het Van Gogh Museum in Amsterdam Van Gogh & Gauguin. Ook sponsort ABN AMRO dit jaar voor de tweede maal de Museumnacht in Amsterdam.
ABN AMRO ziet sponsoring als het aangaan van een partnership voor de lange termijn. Dit heeft als voordeel dat al in een vroegtijdig stadium museum en sponsor kennis kunnen nemen van elkaars plannen en wensen. Zo werden de eerste gesprekken voor Van Gogh & Gauguin al in 1998 gevoerd. Zonder sponsorgelden zouden grote tentoonstellingen welhaast onmogelijk zijn omdat transport- en verzekeringskosten enorm zijn gestegen.
Maar de bank wil er wel iets voor terug krijgen in de vorm van naamsbekendheid, toegang tot specifieke doelgroepen en een bijdrage aan het kwaliteitsimago. Daarbij sluit beeldende kunst goed aan. Het profiel van museumbezoekers komt goed overeen met veel huidige en potentile klanten.
Bij elk project wordt de marketingafdeling van ABN AMRO nauw betrokken. Dit leidt per tentoonstelling tot de inzet van verschillende marketinginstrumenten. Zo plaatste de bank bij de tentoonstelling over Gerard Dou grote advertenties in dagbladen. Dat kwam natuurlijk ten goede aan de naamsbekendheid. Bij Jeroen Bosch
krijgen bezitters van een ABN AMRO creditcard of pinpas 10% korting op de catalogus. Ook kunnen speciale klanten onder speciale begeleiding een bezoek aan een tentoonstelling brengen. Met explicatie van Ronald de Leeuw door het Rijksmuseum. Weer eens wat anders dan bij Jan Raas in de volgwagen tijdens de Tour de France, zoals bij een andere bank mogelijk is.
Ook de interne communicatie wordt niet vergeten. De lunchlezingen door een conservator in het ABN AMRO hoofdkantoor zijn een groot succes.
PJG

Sponsor Magazine, nr 5, 2001

Evenementen en internet

Voor iedereen die feestelijk zaken wil doen, een bedrijfsfeestje wil organiseren of een ander evenement, is het aan te bevelen om zich op het internet nader te orinteren. Er bestaan websites die meer te bieden hebben dan het aanbod van slechts n organisatie, en ook informatie geven over andere aanbieders. Dat scheelt rondbellen. Op sommige van die websites is het ook mogelijk om te reserveren, of zelfs om te betalen. Op weer andere websites kun je online offertes aanvragen bij verschillende aanbieders. Topevents.nl gaat daarbij geheel uit van de opdrachtgever, die een formulier met wensen invult waarna bij de website ingeschreven aanbieders een offerte uitbrengen. Voor hotelboekingen bestaat er Bookings.org Voor het aanbod van diverse organisatiebureaus die feesten organiseren zie
Feesten.nl. Voor bedrijfsfeesten en -reizen zie Bedrijfsuitje.nl.
PJG

Quality in Meetings, nr 8/9, 2001

Auteur: PJG
468

Reactie verzenden

Share This