Selecteer een pagina

Opgemerkt

Algemeen

E-Culture Fair

In november j.l. vond in de RAI de internationale E-Culture Fair plaats, waar vooral onderwijsgevend Nederland door afwezigheid schitterde. In een nogal alternatieve sfeer bood deze presentatie immers veel informatie voor docenten die gebruik maken van de nieuwe media, en die aan hun eigen behoeften aanpassen. Ze maken vaak een lesprogramma als vanouds, en halen vervolgens van het internet wat daarbij aansluit, wat het illustreert of onderstreept. Echt actieve leraren werken samen met leerlingen en willen weten wat nieuwe media doen met mensen en met de wereld. Wat gebeurt er met je perceptie, met je orintatievermogen? Met je vooroordelen? Je vermogen om contact te leggen? Hun bevindingen leggen ze vast en verspreiden ze op het net. Het artikel van Warringa geeft enige interessante voorbeelden (www.hml.nl/cyberart en www.boschuniverse.org) en bevat tevens een interview met Joost Raessens, docent Nieuwe Media en digitale Cultuur aan de Letterenfaculteit van de Universiteit Utrecht: screenagers, zoals ze nu wel worden genoemd, of Children of Chaos, staan open voor de chaotische veelvormigheid van internet, ze leven er gewoon mee. MH

Alette Warringa, E-Culture Fair 2000 biedt blik in nabije toekomst, in: Kunst & Educatie 6, december 2000

Nederland als cultureel-toeristische bestemming voor onze oosterburen

Bureau Motivaction heeft onderzoek gedaan naar het imago en de waardering voor Nederland als bestemming van cultuur- en stedenreizen, in de deelstaten Nordrhein-Westfalen, NiederSachsen inclusief Hamburg en Bremen, Rheinland-Pfalz inclusief Saarland, en Berlijn. Dit onderzoek werd verricht in opdracht van het NBT, per 1 januari opgegaan in Toerisme Recreatie Nederland (TRN), Amsterdam Tourist Board, en de ministeries van OCenW en Economische Zaken.
Het doel van het onderzoek was tweerlei: inzicht krijgen in de persoonskenmerken en motieven van Duitsers om een cultuur- of stedenreis te ondernemen, en het vaststellen van de omvang van het potentieel van dit soort reizen binnen de Duitse vakantiemarkt, zodat het marketingbeleid daarop kan worden afgestemd.
Uit het onderzoek blijkt dat er in de onderzochte bondsstaten op het eerste gezicht een groot potentieel voor culturele- en stedenreizen naar het buitenland is. Kijken we naar percentages van de bevolking in de onderzochte deelstaten dan zien we dat dat voor stedenreizen uitkomt op 49% (35% heeft de afgelopen drie jaar zo’n reis gemaakt, en 14% is van plan dat te doen), en voor culturele reizen op 33% (23% geweest, en 10% is dat van plan). Maar als we naar de frequentie kijken dan blijkt die vrij laag te zijn. Slechts 10% van de bevolking van achttien jaar en ouder in de onderzochte deelstaten zal gedurende de komende drie jaar een cultuurreis maken, en ongeveer 15% een stedenreis. Een stad als Amsterdam moet daarbij voor wat betreft cultuurreizen ook nog eens concurreren met een aantal andere, met name Zuid Europese bestemmingen.
Als we aan de hand van de tabel van Steden, landen en streken kijken waar de cultuurtoerist de afgelopen drie jaar is geweest, dan blijkt dat bij de Duitse cultuurtoerist Griekenland nog altijd veruit favoriet is. Londen komt op de zesde plaats, gevolgd door Amsterdam (de favoriete bestemming voor Nederlandse cultuurtoeristen is Groot-Brittanni zie MMNieuws, jaargang 2, 2000, nr 1). Bij de stedenreiziger staat Amsterdam op de derde plaats.
Een belangrijke conclusie in het onderzoeksrapport is dat er een potentieel voor steden- en cultuurreizen vanuit Duitsland naar Nederland is. De cultuursector zou er goed aan doen om in te haken op de potentile markt voor stedenreizen die, naar uit het rapport blijkt, anderhalf keer zo groot is als de markt voor cultuurreizen. Hierbij moet wel worden aangetekend dat er veel overeenkomsten zijn tussen beide typen toeristen. De stedenreiziger is wat breder op een stad georinteerd en besteedt over het algemeen meer aandacht aan winkelen. De cultuurreiziger is meer specifiek gericht op musea en tentoonstellingen.
TRN is natuurlijk al lang bezig om vanuit haar eigen vestiging in de BRD de Duitse markt te bewerken. Er werd al redelijk veel aandacht besteed aan het bevorderen van cultureel toerisme naar Nederland. Dit zal naar aanleiding van dit rapport alleen nog maar toenemen.
Zo wordt er veel aandacht besteed aan het promoten van Rotterdam 2001. Ook wordt er veel samengewerkt met een aantal grote musea in de grote steden van ons land. PJG

De Nederlandse cultuur als vakantiebestemming gezien door Duitse ogen, Toerisme Recreatie Nederland, januari 2001, t 070 370 57 05

Auteur: MH, PJG
468

Reactie verzenden

Share This