Selecteer een pagina

Opgemerkt

rubriek: opgemerkt

Algemeen

Paplepel of lessenaar? Een vroege start bevordert latere cultuurdeelname

Recent onderzoek van Inneke Nagel richt zich op de eerste kennismaking van jongeren met cultuur. Nagel bekeek met name de effecten van cultuurbezoek van jongeren op jonge leeftijd op cultuurdeelname op latere leeftijd. Ze trekt vergelijkingen tussen bezoeken met ouders, school en vrienden en besteedt daarnaast aandacht aan de leeftijd waarop deze cultuurbezoekjes plaatsvinden.
Uit de resultaten blijkt dat ouders, school en vrienden even effectief zijn in het laten kennismaken met cultuur, zolang dat maar op dezelfde leeftijd gebeurt en bij gelijke culturele socialisatie thuis of op school. Uitzondering hierop vormen het bezoek aan concerten en cultuurhistorische musea. Jongeren die met hun ouders concerten of musea bezoeken, blijken op latere leeftijd een hogere bezoekersfrequentie te hebben dan de jongeren die dat doen in het kader van een schoolbezoek of een bezoek met vrienden.
Verder blijkt dat de cultuurparticipatie op latere leeftijd groter is, naarmate de kennismaking op jongere leeftijd plaatsvond. Alleen voor concertbezoek maakt de beginleeftijd niet uit.
In tegenstelling tot uitkomsten van andere onderzoeken op het gebied van cultuurdeelname lijken de invloeden van de ouders op latere cultuurdeelname minder groot te zijn en de effecten van culturele instructie in het onderwijs juist groter.

Boekmancahier 54, december 2002

Internetsucces: brand-equity en websitedesign

Succesvolle internetoperaties zijn gebaseerd op twee elementen: brand-equity en websitedesign. Managers met online plannen kunnen het best een stappenplan maken, waarin wordt nagegaan hoe het staat met het vermogen van het bedrijf om online te concurreren. Dat plan bestaat uit 5 stappen:
1 Vaststellen hoe belangrijk branding in de betreffende bedrijfstak is en daarop baseren of er meer geld in brand-building strategien of meer in website-ontwerp wordt genvesteerd.
2 Vaststellen of er veel concurrerende dominerende merken op de markt zijn. Vooral bij lage merkintensiteit is het zaak het merk snel online te vestigen.
3 Vaststellen van de merkpositie: Bij een zwakke merkpositie moet er eerst aan brand-equityontwikkeling worden gedaan, alvorens veel geld te investeren in geavanceerde websitedesigntechnologie. Bij een sterke merkpositie is het de kunst om de brand-equity online te ondersteunen en uit te buiten.
4 Vaststellen of het websitedesign competitief genoeg is.
5 Als de brand-equity groot is: breidt het merk online uit. Als er weinig of geen brand-equity is: ontwikkel een competitief websitedesign en investeer in brandbuilding.

Marketing Management 2002

Een fiscale stimuleringsmaatregel voor kunstaankopen: een bouwtekening

De laatste tijd wordt er vaker gepraat over een regeling die particuliere aankopen bij Nederlandse galeries van werken van levende Nederlandse kunstenaars aantrekkelijk maakt. Het idee is om de aankoopkosten gedeeltelijk fiscaal aftrekbaar te maken. Nieuw aan dit voorstel, in vergelijking met eerdere initiatieven op dit gebied, is dat het niet om een directe subsidie, maar om een fiscale stimuleringsmaatregel gaat. Het mogelijk maken van deze regeling is echter niet eenvoudig.
Inbedding in de inkomensbelasting is moeilijk, omdat dit soort belastingaftrek in n van de drie inkomstenboxen die de inkomstenbelasting sinds 1 januari 2001 kent, niet mogelijk is. Een mogelijkheid is een heffingskorting in te voeren, zodat kunstaankopen, met een maximum per belastingplichtige, aftrekbaar worden. Maar er zijn meer problemen. Er blijken namelijk weinig mogelijkheden te zijn om de regeling te beperken tot Nederlandse galeries en Nederlandse kunstenaars. Het onderscheid zou op grond van de kunstwerken of de kunstenaars zelf moeten worden gemaakt. Ook het invoeren van een heffingskorting zal in het huidige politieke klimaat op veel weerstand kunnen rekenen.

Boekmancahier 54, december 2002

Auteur: Neeltje van Haaren

468

Reactie verzenden

Share This