Selecteer een pagina

Opgemerkt

Rubriek: Opgemerkt

Algemeen

Breed vrijetijdsonderzoek legt knelpunten bloot
Recreatie & Toerisme 6, 2003

De ANWB heeft een grootschalig onderzoek verricht naar vrijetijdsbesteding. Uit het onderzoek kwam onder meer naar voren dat mensen behoorlijk tevreden zijn over bijvoorbeeld het aanbod van musea. Verder werd duidelijk dat er landelijk gezien veel aandacht is voor recreatie, maar dat dat niet terugkomt in de budgetten die ervoor beschikbaar zijn. Sommige gemeenten zijn serieus met recreatie bezig, maar over het algemeen speelt recreatie op het politieke vlak geen grote rol. De ANWB denkt dan ook dat hij beter op de recreatie kan inspelen dan het ministerie van LNV (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit).
Verder bleek dat horeca een belangrijk deel
van de recreatie is, maar dat het meeste geld wordt gegenereerd door het verblijfstoerisme.
Daarnaast heeft de ANWB het plan opgevat de recreatieve sector te stimuleren. Hiervoor zijn twee prijzen ontwikkeld, een innovatieprijs en een ideenprijs. Voor deze prijzen komen zowel bedrijven, projecten als andere uitingen die de recreatie in eigen land prettiger maken, in aanmerking.

Brede recreatie
Recreatie & Toerisme 6, 2003

Breedbandinternetdiensten worden steeds belangrijker voor de vrijetijdsindustrie. Door gebruik te maken van de mogelijkheden die internet en breedbanddiensten bieden, kunnen bijvoorbeeld musea hun erfgoed voor een veel breder publiek toegankelijk maken. Een website hoeft niet alleen eenvoudige informatie over bereikbaarheid en openingstijden te geven, maar kan ook entreetickets en aanverwante merchandise verkopen. Daarnaast biedt breedband de mogelijkheid om een extra belevenisaspect voor de bezoeker in te bouwen, bijvoorbeeld door als voorproefje van het bezoek een virtual tour door het museum aan te bieden, of door fotos van de bezoekers te maken en die na het bezoek op de website te plaatsen. Hierdoor ontstaat een extra marketingkans waardoor een site een breder publiek trekt. Helaas wordt nog weinig gebruik gemaakt van het virtuele aanbod van musea, slechts 3 procent van de Nederlandse bevolking bezoekt een museumsite. Een groot deel van deze 3 procent wordt echter gevormd door een nieuw genteresseerd publiek.

Wachten op een multinational
Sponsormagazine nr. 4, 2003

Volgens Ryclef Rienstra, directeur van de VandenEnde Foundation, is cultureel ondernemerschap broodnodig in de culturele sector. Culturele organisaties zijn veel te veel gericht op overheidssubsidie en boren helemaal geen private subsidiebronnen aan. Onder cultureel ondernemerschap verstaat hij niet dat elke culturele organisatie als een commercieel bedrijf gerund moet worden, maar dat er nagedacht wordt over de vraag welk publiek je in de zaal wilt hebben en dat je de moeite neemt om die mensen maximaal in je zaal te krijgen. Daarnaast moet er gekeken worden of de kunst iets te bieden heeft aan het bedrijfsleven. Als die twee elkaar inhoudelijk kunnen vinden, zullen bedrijven volgens hem ook eerder zeggen: h, daar moeten we in investeren, want daar kunnen we in onze eigen bedrijfsprocessen wat aan hebben.

Marketingzappen in een voetbalburcht
Adformatie 46, 13 november 2003

Op de tweede editie van het Marketing Information Event kon er worden deelgenomen aan de workshop City Experience: Beleef het merk Kop van Zuid! In deze workshop kwam de manier waarop het verpauperde en verlaten havengebied van Rotterdam veranderd werd in een bruisend gebied ter sprake. Het begon met de vestiging van Hotel New York, de komst van de Erasmusbrug en het aantrekken van architecten van naam. Ook de beleveniscommunicatie in het informatiecentrum heeft bijgedragen aan het neerzetten van het merk Kop van Zuid. Dit informatiecentrum heeft tot nu toe ruim 450.000 bezoekers getrokken die zich konden laten meevoeren in een belevingsmix van entertainment, educatie, esthetiek en escapisme.

Bibliothecaris krijgt kennishoofd
Adformatie 44, 30 oktober 2003

De bibliotheken van Nederland hebben samen de non-commercile service alAdin opgericht.
Dit Algemeen Landelijk Dekkend Digitaal Informatie Netwerk is de nieuwe persoonlijke digitale vraagbaak van de bibliotheken, te vinden op de website www.bibliotheek.nl en op een groot aantal lokale bibliotheeksites.
De vragen worden per e-mail beantwoord door een netwerk van informatiespecialisten van bibliotheken in heel Nederland.

Auteur: Neeltje van Haaren
468

Reactie verzenden

Share This