Selecteer een pagina

Opgemerkt

rubriek: opgemerkt

Algemeen

Interview met staatssecretaris Karien van Gennip

Staatssecretaris Karien van Gennip heeft enkele actiepunten geformuleerd voor het ministerie van Economische Zaken die moeten bijdragen aan de algehele promotie van Nederland als aantrekkelijke bestemming. Evenementen, de kust, de culturele stedelijke omgeving en het zakelijke reisverkeer vormen belangrijke highlights in haar beleid.
De staatssecretaris wil zich vooral richten op de promotie van Nederland in de nabuurlanden, aangezien daar ook het grootste percentage van de toeristen die Nederland bezoekt vandaan komt. Naast internationale promotie vanuit een brede Holland-optiek pleit ze ook voor Amsterdam-promotie, omdat dit een van de grootste trekpleisters van Nederland is voor buitenlandse toeristen.

Matchmaker 2, december 2003

Staalkaart van kunst voor
bedrijven

Geert Bogaard, programmadirecteur van Stichting DOEN, is van mening dat cultuur en bedrijfsleven elkaar veel meer te bieden hebben dan ze zich nu realiseren. Om samenwerking tussen beide te bevorderen heeft de stichting een speciale uitgave van Sponsorprofiles gemaakt, waarin 79 ideen voor samenwerking staan.

Sponsor Magazine 6, november 2003

Toeristische potentie evenementen en themajaren

Het gaat goed met de evenementenmarkt in Nederland, er is een duidelijke groei te signaleren. Toch moet het mogelijk zijn om meer buitenlandse bezoekers naar Nederland te krijgen. Dit kan bijvoorbeeld door grote internationale evenementen en themajaren aan te bieden. Daarom heeft het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen enkele themas voor de komende jaren uitgekozen; in 2004 is er aandacht voor Architectuur en Design en voor de herdenking van operatie Market Garden, in 2005 is dat Nederland Waterland en in 2006 Rembrandt.

Recreatie&Toerisme 7, november 2003

VVV-bezoekerscentrum:
opportunity of must?

VVVs zijn op het moment aan reorganisatie onderhevig, om zo rendabel en efficint mogelijk te worden. Zo werd er al een winkelfunctie aan het informatiecentrum van VVVs toegevoegd en zijn er plannen voor het bundelen van gastheerschaptaken in het creatieve concept van een bezoekerscentrum. Dit zou de efficintie ten goede komen. Ook kunnen er kosten worden bespaard op exploitatie- en personeelsgebied. Deze combinatie zal de aantrekkingskracht van de onderneming vergroten en genereert extra bezoek. In Delft zijn ze al druk bezig met het realiseren van het nieuwe Vermeerbezoekerscentrum dat o.a. als doel heeft de bezoekduur van buitenlandse bezoekers te verlengen. Onder het concept Beleef Vermeer in Delft worden Vermeer en de stad vanuit diverse invalshoeken belicht, waarbij niet alleen de historische binnenstad, maar ook het bezoekerscentrum zelf een belangrijke rol spelen.

Recreatie&Toerisme 7, november 2003
Sport en city-marketing

City-marketing, het op gestructureerde en planmatige wijze in de markt zetten van een stad, vormt steeds vaker een vast onderdeel van het gemeentebeleid van de Nederlandse steden. Een marketingstrategische aanpak, waarbij meerdere afdelingen zijn betrokken, vormt de kern van dit beleid. Voorbeelden van deze marketingstrategien zijn bijvoorbeeld de profilering van Rotterdam als City of Sport en Maastricht als een stad waar je Bourgondisch kan genieten. Ook Groningen richt zich op sport. Zo werden er in 2000 de eerste Special Olympics voor verstandelijk gehandicapten georganiseerd en in 2002 ging de Giro dItalia in Groningen van start. Als evenementen jaarlijks terugkeren, worden bovendien de promotie- en marketingmogelijkheden groter. Het is dan ook de bedoeling om het Challenger-tennistoernooi, vorig jaar voor het eerst georganiseerd, jaarlijks te laten terugkeren. Toch is deze marketingstrategie tot nu toe niet integraal ingezet, iets waar de nieuwe organisatie Marketing Groningen verandering in moet brengen.

Recreatie&Toerisme 7, november 2003

Bundeling van krachten is altijd goed

De Culturele Zondagen in Utrecht zijn erg succesvol. Nu komen er vooral Utrechters op af, maar de organisatie wil nu ook bezoekers van buiten de stad aantrekken. Het is de bedoeling de zondagen steeds meer gaan lijken op een mini-festival met een sterke identiteit, waaraan verschillende disciplines kunnen worden gekoppeld. Samen met de VVV wordt gekeken naar de mogelijkheden voor provinciale communicatie en het aanbieden van meerdaags verblijfstoerisme.

Recreatie&Toerisme 8, november 2003

Nachtwacht met Bouwhelm

Hoe trek je bezoekers naar een museum dat grotendeels verbouwd word? Het Rijksmuseum riep hiervoor, met subsidie van de gemeente Amsterdam, een mediacampagne in het leven. Met deze campagne wil het museum niet alleen vaste bezoekers laten weten dat het museum geopend is tijdens de verbouwing, maar ook een nieuwe doelgroep bereiken. Het bereiken van een nieuwe doelgroep is nu makkelijker, omdat er nu een klein deel en ook nog het beste deel van de collectie te bewonderen is. Om deze mensen te bereiken werden posters, tv- en radiocommercials en e-cards gemaakt.

Adformatie 51/52, 18 december 2003

Auteur: Neeltje van Haaren
468

Reactie verzenden

Share This