Selecteer een pagina

Opgemerkt

rubriek: opgemerkt

Algemeen

Thuiscomputer als kaartjesautomaat –
Recreatie & Toerisme 5, 2002

Weg zijn nu de ergernissen over wachttijden, het alternatief voor de bezoekerskassa staat namelijk gewoon thuis. Het bedrijf ts.com limited bedacht een systeem waarbij de klant thuis zelf een toegangskaartje kan reserveren en kopen waarna hij direct met de creditcard kan betalen en het toegangsbiljet kan uitprinten. Toerisme Recreatie Nederland (TRN) is een contract aangegaan met dit bedrijf en biedt nu deze nieuwe service onder de naam ticketsolutions aan haar Nederlandse klanten aan.
De primeur van de nieuwe TRN-service had Sailtrack Holland. Deze organisatie onderhoudt nu de eerste toeristische zeilende lijndienst in het IJsselmeergebied. Tweede klant is Rringo van Mobiquis. Zij bieden een mobiele gids waarbij de toerist via zijn mobiele telefoon langs alle toeristische attracties in Amsterdam kan worden geleid. TRN is optimistisch en verwacht dit systeem in de toekomst ook voor een groot aantal andere toeristische attracties. Niet alleen omdat het een goedkoop systeem is maar ook door de goede bereikbaarheid voor de consument. Deze service zal vanaf september ook worden verleend op 300 VVV-kantoren in Nederland. Zakelijke klanten hebben zo een groter en breder bereik en kunnen met dit systeem meer klanten binnenhalen.

E-mail-marketing fijnslijpen –
Recreatie & Toerisme 5, 2002

Een database vol e-mailadressen biedt uitstekende kansen voor marketingcommunicatie. Voor wie is deze techniek geschikt? Nieuw bij touroperators is permission-marketing. Daarbij wordt eerst gevraagd of de klant commercile informatie wil ontvangen en wat er dan in moet staan. Dit fenomeen kan goed worden toegepast voor reclame via e-mail.
Kras Reizen wilde zijn grote bestand van 75.000 emailadressen inzetten voor vraaggestuurde communicatie. Toestemming wordt gevraagd op het moment dat klanten via e-mail of per telefoon reageren. De communicatie met de klant is zo helemaal gericht op verkoop van reizen. Tot nu toe gaf 95% van de aldus benaderde klanten aan informatie te willen ontvangen.
De ontwikkelingen in de techniek en de stijging in internetgebruik maken dit systeem goedkoper en dus ook bruikbaar voor kleinere bedrijven. Noodzakelijk is wel dat de dagelijks binnengekomen informatie wordt gerubriceerd. In de toekomst is er voor kleinere bedrijven een soort leasing van de software mogelijk, waarbij betaling geschiedt per verstuurde e-mail. Met een dergelijk systeem kan een eerste stap gemaakt worden richting gepersonaliseerde berichten, een onderscheid naar producten en verfijning van het aanbod.

Cultuurzoeker kampeert –
Recreatie & Toerisme 5, 2002

In Vlissingen wordt dit jaar voor de vierde keer het filmfestival Film by the Sea gehouden. Mede dankzij de inzet van een professioneel communicatiebureau, een presentatie op het filmfestival in Cannes, en drie succesvolle eerdere edities is dit evenement groeiende.
De samenwerking met verblijfsaccommodaties loopt echter niet altijd ideaal. Het campingbedrijf Roompot Vakanties bedacht speciaal voor het festival een apart arrangement (verblijf en kaarten), Martijn Anderson van Roompot Vakanties heeft hiervoor een drietal communicatieprojecten opgezet o.a. met CJP en de Caravan Kampioen. Met dit arrangement spreken ze een nieuwe groep kampeerders aan, die op hun beurt zorgen voor extra omzet het uiteindelijke doel van een bedrijfsmissie.

Auteur: Margreet Jansma
468

Reactie verzenden

Share This