Selecteer een pagina

Opgemerkt

rubriek: opgemerkt

Algemeen

Samsonic en Javaanse Jongens: eetcaf als testcase –
Sponsormagazine 5, oktober 2002

Festivals en evenementen lopen een belangrijke bron van inkomsten mis nu tabaksreclame en -sponsoring verboden zijn. Toch proberen zowel de festivals en de evenementen als de tabaksfabrikanten varianten te vinden die sponsoring mogelijk maken. Popmagazine Samsonic en Javaanse jongens Eetcaf, duidelijk gekoppeld aan bekende tabaksnamen, sponsoren nu evenementen onder het motto dat ze een popmagazine en een eetcaf zijn en daarom niet onder het verbod vallen. Het ministerie van VWS deelt deze mening niet, aangezien zij ervan uit gaan dat reclame uitingen ook niet herleidbaar mogen zijn tot tabaksproducten. De toekomst zal uitwijzen wie er in zijn recht staat.

Eeuwigdurende subsidieloketten –
Heemschut, oktober 2002

marathon? Onafhankelijk cultuurhistorisch ondernemen?
De meeste organisaties of eigenaren die zich bezighouden met het behouden van cultureel erfgoed hebben problemen met de verkrijgen van de nodige financile middelen. Over het algemeen zijn de beheerders afhankelijk van de vaak substantile bijdrage van de overheid, subsidies en/of fondsen. Gevolg is dat de organisaties vooral bezig zijn met het verwerven van subsidies en sponsors, waardoor er weinig tijd overblijft voor andere taken. Bovendien blijkt in veel gevallen dat de uiteindelijke subsidies en sponsorgelden zo minimaal zijn dat de kosten van het verwerven nauwelijks gedekt worden, laat staan dat er geld is voor het behoud van het erfgoed.
Daarom is het beter als deze organisaties zich ook gaan bezighouden met cultuurhistorisch ondernemen. Dit vraagt wel om een andere houding ten opzichte van het erfgoed, namelijk actief ondernemerschap dat gericht is op de markt en de klant.

Opzet bezoekersmanagement vestingsteden –
Recreatie&Toerisme 6, 2002

Het Samenwerkingsverband Nederlandse Vestingsteden en de Vereniging Nederlandse Vestingsteden willen er voor zorgen dat de Nederlandse Vestingsteden een sterkere positie in de toeristische markt en een herkenbare plaats op de cultuurhistorische kaart van Nederland te verwerven. Daarom is er een standaard ontworpen om bezoekersmanagement in vestingsteden te implementeren. Dit houdt in dat er een aantal producten of diensten zijn die een vestingstad moet hebben, bijvoorbeeld de aanwezigheid van kanonnen, thematische routes etc., om aan het certificaat vestingstad te voldoen. Daarnaast geeft de processtandaard een overzicht van voorwaarden van organisatorische en beleidsmatige aard, zoals parkeermogelijkheden of restauratie, waaraan moet worden voldaan. Als een stad hier nog niet aan voldoet, moet hieraan worden gewerkt. De samenwerkende steden hebben afgesproken binnen een tijdsbestek van drie jaar te voldoen aan de minimum kwaliteitseisen.

Het ideale museumkind bestaat niet –
Museumvisie 3, oktober 2003

Het project Cultuur en School en het Actieplan Cultuurbereik hebben tot doel om cultuureducatie bij culturele instellingen te bevorderen. De manier waarop verschillende musea cultuureducatie inpassen verschilt echter nogal. Er zijn vier verschillende benaderingen te onderscheiden.
Volkenkundige musea richten zich vooral op het overbrengen van ervaringen door een theatrale aanpak waarbij de collectie nauwelijks een rol speelt. Technische of wetenschappelijke musea richten zich op een klein deel van de collectie en laten kinderen zelf veel onderzoeken en uitproberen. Voor (natuur)historische musea is een verhaallijn die in nauw verband staat met de collectie een belangrijkste manier om cultuur over te brengen op jongeren. Tenslotte zijn er de kunstmusea die door middel van de collectie de verbeeldingskracht en de creativiteit van kinderen, willen stimuleren.
Daarnaast is het voor alle musea van belang dat ze kinderen en jongeren op hun eigen en onderscheidende manier benaderen en ze serieus nemen en ook geld in ze investeren.

Van pozierevue tot gedichten op muziek –
Bulletin Cultuur&School 24, oktober 2002

Er worden steeds meer poziefestivals, projecten en wedstrijden voor jongeren georganiseerd. Aangezien deze initiatieven allemaal onafhankelijk van elkaar opereren heeft Stichting Lezen besloten een database op te zetten met de grote en kleine initiatieven op het gebied van pozie voor de jeugd. Dit kan ervoor zorgen dat er meer cordinatie en samenwerking tussen de verschillende initiatieven mogelijk wordt.

Nationale bioscoopbon: de eindsprint is ingezet –
Holland Film Nieuws 48, oktober 2002

De organisatie Nationale Bioscoopbon heeft verschillende projecten in petto om de verkoop van de bioscoopbon de komende tijd te stimuleren.
Er zullen meer verkooppunten, zoals de Free Record Shop, het postkantoor en de VVV, bijkomen. Daarnaast zal er een radiocampagne gevoerd worden om deze verkooppunten kenbaar te maken. Ook is er een nieuw product ontwikkeld: een emmer zoete popcorn met een bioscoopbon. Verder is het de bedoeling dat de bioscoopbon als relatiegeschenk onder de aandacht van het bedrijfsleven wordt gebracht. Zo is er de speciale MaDiWoDon-bioscoopkaart die nu al aan enkele bedrijven is verkocht. Voor in de bioscopen zelf worden er nieuwe commercials en promotiemateriaal gemaakt. Tenslotte zal er worden samengewerkt met filmverhuurders, die speciale bonnen zullen gaan aanbieden.

Auteur: Neeltje van Haaren
468

Reactie verzenden

Share This