Selecteer een pagina

Opgemerkt

rubriek: opgemerkt

Algemeen

Altijd wat te beleven
Adformatie 10, 6 maart 2003

De beurs voor de eventwereld, Evenement, is al vijf jaar lang een succes. Toch is deze beurs niet makkelijk te organiseren. Bedrijven denken evenementen nog vaak zelf te kunnen organiseren, terwijl evenementenbureaus steeds volwaardiger managementpartners zijn.
Tegenwoordig draait het bij een evenement niet om de vorm, maar om de doelstelling: concept en inhoud. Met de opkomst van internet is experience, de beleving, veel belangrijker. De gewone informatie die men vroeger op de beurs vond, staat nu op internet, en is niet meer genoeg voor het event.
Uit onderzoek naar de omzetcijfers blijkt dat er een positieve trend is: er is meer budget voor evenementen. Toch houden steeds minder bedrijven evenementen, beurzen of andere bijeenkomsten. Alleen de personeelsevenementen groeien. Verwacht wordt dat de budgetten van de bedrijven komend jaar niet zullen dalen, ook al dalen de bezoekersaantallen wel. Daarom is het opzetten van een nieuwe beurs moeilijk, zeker in dit economisch klimaat, waarin het niet meer mogelijk is elk jaar een beurs hetzelfde op te zetten, als jaarlijks feest voor de branche.

De experience economie; fase II
Adformatie 10, 6 maart 2003

Experience is: de bezoeker wordt middels een verhaallijn begeleid van begin tot eind en komt met een beter gevoel naar buiten. Het is een soort klantenbinding die geboren is bij attractie(parken) en evenementen, en daar nog steeds het best wordt uitgevoerd. Maar ook andere branches zien dit als ht marketinginstrument. Ieder land heeft zijn eigen aanpak, want de cultuurverschillen zijn groot.
Experience is geen (excellente) dienstverlening, ook al is de scheidingslijn voor veel bedrijven vaag. Er wordt dan ook veel misbruik gemaakt van de term.
Exerience draait om de psychologische behoeftebevrediging van de klant. Een ervaring gebeurt van binnen, terwijl het bedrijf dat de ervaring wil verkopen dit alleen om de winst doet. Het bedrijf moet de ervaring als authentiek doen voorkomen, dan pas wil de klant zich laten vercommercialiseren. Pas als het hele bedrijf doordrongen is van de experience kan die naar buiten gecommuniceerd worden. Alleen sponsoren is niet meer genoeg. Er moet worden geluisterd naar de klant. Een school moet bijvoorbeeld inspireren, niet entertainen.
De slechte economie van dit moment zou een terugkeer kunnen veroorzaken naar de harde verkoop, maar zonder propositie tegenover de klanten weten die niet waar ze aan toe zijn.

Zelfhulp bij agressie
Holland Film nieuws, nr. 50, februari 2003

Een bioscoopverbod is een te zwaar middel tegen de overlast van de amokmakers bij bioscopen. De NVB biedt een training aan om bioscoopmensen weerbaarder te maken. Richard Gebski is de trainer. Hij laat mensen zelf ideen aandragen om situaties op te lossen. Hij schetst eerst situaties waarin hij het probleem theoretisch verkent. Daarna wordt er een rollenspel gedaan, waarin de medewerkers nooit de manager erbij mogen halen. Gebski heeft tips voor veel soorten klachten. Het goed afhandelen van klachten is cruciaal: een ontevreden klant komt (voorlopig) niet meer terug en geeft veel negatieve reclame. De training duurt maar n dagdeel, daarna moeten de bioscoopmedewerkers het in de praktijk toepassen. Dan is het belangrijk dat de medewerkers onderling veel situaties bespreken. Gebski raadt een herhalingsoefening elke twaalf achttien maanden aan, om de medewerkers goed te beschermen tegen acties van derden.

2002 MegaRecordjaar
Holland Film nieuws, nr. 50, februari 2003

De bioscoopbon was afgelopen jaar een groot succes. De onafhankelijke bioscopen hebben het beter gedaan dan de concerns, maar beide zagen een forse stijging in bioscoopbezoeken dankzij de bioscoopbon. De omzetstijging werd vooral gerealiseerd door de outlets. De acties met de Free Record Shop waren zeer succesvol, vooral de voorpremireactie met The Lord of the Rings: The Two Towers. Ook de postkantoren waren blij verrast over de verkoop van de bioscoopbon in december. Evenals de VVVs hebben zij een forse stijging van verkopen gerealiseerd. Na iedere actie blijft het niveau van de verkopen op een hoger punt hangen. Voor 2003 wil het ANF de bioscoopbon ook in de filmtheaters laten gelden. Voor dat jaar wordt verwacht dat de stijgende lijn in de verkopen zich voortzet.

Trailer als reclamemiddel
Holland Film nieuws, nr. 50, februari 2003

Trailers worden goed gewaardeerd onder de bioscoopbezoekers. Regisseur, producent en distributeur overleggen wie ze willen bereiken en wat ze willen communiceren. Amerikaanse trailers bestaan meestal uit een voice-over die vertelt wat je op de beelden ziet en het verhaal duidelijk maakt, terwijl de Nederlandse trailer veel minder tekst heeft. Deze bestaat vooral uit een sfeerbeeld van beelden en muziek, waarbij weinig van het verhaal wordt weggegeven. Vaak wordt er geen geld gereserveerd voor trailers, en moet deze al af zijn voordat de film in productie is.

Zonder marketing geen succes
Holland Film nieuws, nr. 50, februari 2003

Het marktaandeel van de nationale film is n van de laagste van Europa. Er zijn veel uitstekende films in de bioscoop, en dus bestaat er een hevige concurrentie. De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft een onderzoek gedaan naar de marketing van Nederlandse films. De marketing is moeilijk omdat de film een ervaringsgoed is en er geen gebruik kan worden gemaakt van een merk. Dit kan worden opgevangen door de inzet van televisie en internet en met het maken van een marketingbeleid voor de creatie van Nederlandse sterren. Uit het onderzoek blijkt dat goede marketing een voorwaarde is voor succes. Bij Nederlandse films is de marketing onder de maat. Daarom kan men geen hoge bezoekcijfers verwachten. Om de Nederlandse Films een kans te geven in de moderne markt moeten al in een vroeg stadium professionele marketeers worden aangetrokken.

Auteur: EvdV
468

Reactie verzenden

Share This