Ieder festival creert zijn eigen elite
Utrechts Nieuwsblad, 17 mei 2003
Er worden steeds kritische vragen gesteld over verschillende Utrechtse festivals zoals het Springdance festival, het Theaterfestival en het Nederlands filmfestival. Vooral omdat het vaak de ontoegankelijke festivals, met moeilijke voorstellingen en een kleine, hoogopgeleide, elitaire groep bezoekers zijn, die subsidie krijgen, omdat ze anders niet kunnen voortbestaan. Juist deze festivals kunnen steeds moeilijker aan sponsors komen, omdat een sponsor zijn imago liever wat breder houdt. Over De Parade, het Smartlappenfestival of het Bluesfestival wordt niet veel geklaagd en dat heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit dat ze weinig of geen overheidsgeld krijgen en bijzonder laagdrempelig zijn.
Festivals met moeilijke kunst zullen meer bezoekers en dus sponsors trekken als deze kunst is ingebed in een randprogramma, zoals het geval is bij Festival Boulevard en Festival a/d Werf.
Watersport in evenement
De provincie Noord-Holland wilde zichzelf op de toeristische kaart zetten door een jaarlijks terugkerende evenementweek te organiseren, de Holland Waterweek. Onder deze noemer zouden dan verschillende watersportevenementen, zoals de SPA-regatta en het ANWB Waterkampioenfestival vallen. Een uitgebreid cultureel programma met een jazzfestival en speciale, aan de waterweek gelinkte activiteiten in het Zuiderzee Museum in Enkhuizen, het Poldermuseum in Andijk en het Westfriesmuseum in Hoorn zouden het evenement extra aantrekkelijk maken.
De bedoeling was dat de organisatiekosten voor 1/3 deel door de West-Friese gemeenten, het maritieme bedrijfsleven en anderen zou worden gefinancierd. De gemeenten blijken deze kosten niet te willen dragen en het bedrijfsleven staat niet te springen om sponsorgeld te leveren nu het economisch wat slechter gaat. Dit heeft tot gevolg dat de hele randprogrammering, concerten en de activiteiten bij de musea, in het water vallen.