Selecteer een pagina

Opgemerkt

rubriek: opgemerkt

Algemeen

De database als beleidsinstrument

Musea die hun relaties beter willen leren kennen, maken zelden gebruik van hun eigen data. Toch kunnen musea over een schat aan informatie beschikken, via hun eigen gegevensbestanden. Worden deze bestanden onderling gekoppeld en op de juiste manier gebruikt, dan beschikken musea over een uitstekend instrument om hun relatiemanagement vorm te geven en uit te voeren. Musea kunnen dan bijvoorbeeld het effect van gevoerd beleid, het aantal museumbezoeken, de hoeveelheid herhalingsbezoeken, de herkomst van bezoekers en de effectiviteit van marketinginspanningen meten.

Museumvisie 3, 2003

Leren kijken naar je eigen organisatie

Het Openlucht museum Arnhem heeft nog niet zo lang geleden gekozen voor het ondergaan van een cultuurverandering. Deze verandering was nodig omdat er de laatste jaren, vooral door de overgang van een Rijksmuseum naar stichting, veel moest worden bezuinigd op het budget en formatie. Bovendien daalden de bezoekersaantallen doordat de vrijetijdsmarkt steeds meer keus bood aan mensen voor een dagje uit. Dit had weer tot gevolg dat er veel aandacht geschonken werd aan de buitenwereld en nieuwe producten. De aandacht voor eigen medewerkers was daardoor miniem en had geen positieve gevolgen voor het museum.
Besloten werd hier verandering in te brengen. Er werd vaak overlegd met de medewerkers en in samenspraak met hen werden er belangrijke veranderingen doorgevoerd.
De medewerkers zijn klantvriendelijker geworden en meer betrokken bij de museumbezoeker, de vrijwilligers zijn meer betrokken bij het museum en ook de manier waarop medewerkers met de organisatiestructuur werken werd doorgelicht.

Museumvisie 3, 2003

Spam nachtmerrie van e-mailmarketeer

Tijdens de tweede nationale conferentie over e-mailmarketing stonden de nieuwe telecomwet en de ontwikkeling in de vorm van e-mailmarketing centraal.
Eind dit jaar gaat de nieuwe telecomwet, die ongevraagde reclame per e-mail verbiedt, in werking. Er is echter nog veel onduidelijkheid over deze wet. De consument moet namelijk eerst toestemming geven voor
reclame per e-mail, maar om deze toestemming te krijgen moet deze consument wel eerst zonder toestemming benaderd worden.
E-mailmarketing heeft een volgende ontwikkelingsfase bereikt. Eerst was het vooral de bedoeling om zoveel mogelijk mail voor zo weinig mogelijk geld te versturen, nu wordt het belangrijker om meer nadruk te leggen op personalisatie van de mail door gebruik te maken van diverse formats en inhoudelijke campagnes

Adformatie 39, 2003

468

Reactie verzenden

Share This