Selecteer een pagina

Opgemerkt: Vakkundig inspelen op trends

Algemeen
Hoe kunnen bedrijven het beste inspelen op trends? Dat legt trendkundige Hilde Roothart uit in het hieronder samengevatte artikel.


Fase 1: trendonderzoek: geen navelstaarderij
Belangrijk is om niet alleen een sterkte/zwakte analyse van je bedrijf op te stellen, maar om onmiddellijk je blik naar buiten te richten.
Er zijn vier trendniveaus: producttrends, markttrends, consumententrends en maatschappelijke trends.

Fase 2: identiteitsonderzoek
Welke trends belangrijk zijn voor je bedrijf, welke trends vertaald moeten worden en welke je links moet laten liggen is door de identiteit van de onderneming in kaart te brengen. De leeftijd van het bedrijf zegt iets over de gevormdheid van het bedrijf. De uitdaging ligt in het in balans brengen van identiteit en actualiteit. Wie zichzelf goed kent, weet hoe trends kunnen worden vertaald en toegepast.

Fase 3: futuring
In deze fase worden externe ontwikkelingen gekoppeld aan interne mogelijkheden. Het gaat hierbij om het voorbereiden op mogelijk
toekomstige gebeurtenissen, dus het opstellen van scenarios, het ontwikkelen van een strategie, een bijbehorend concept en concrete producten en diensten.

Auteur: CB
Referenties: Bron: De toekomst maken met futuring, in: NieuwsTribune, 27 januari 2000, nummer 4
468

Reactie verzenden

Share This