Op uitnodiging van Reykjavik Art Festival bezochten zestien leden van IFEA-Europe in augustus de hoofdstad van IJsland, n van de twaalf culturele hoofdsteden van Europa. Dit bezoek vond plaats in het kader van de Behind the Scenes meeting, die IFEA Europe naast haar...
Lees meer
Het Guggenheim museum ontwikkelt zich in snel tempo tot s werelds eerste multinationale museum. Na Bilbao heeft het museum nieuwe plannen ontwikkeld voor vestigingen in Las Vegas en in New York. De tentoonstelling die het Guggenheim heeft georganiseerd om de plannen...
Lees meer
Op 7 en 8 november vond het 5e jaarcongres over consumententrends plaats. Het congres in Fort St. Gertrudis werd georganiseerd door Euroforum in samenwerking met Trendbox. Ongeveer negentig deelnemers kwamen voor het antwoord op de vraag hoe de concurrentie voor te...
Lees meer
Op 4 november jl. organiseerde de Federatie Kunstuitleen voor de elfde maal de Dag van de Kunstuitleen. Zoals elk jaar hielden op die dag de kunstuitleencentra, aangesloten bij de FKU, open huis en organiseerden voor belangstellenden en abonnees tal van activiteiten....
Lees meer
Internet is een steeds populairder onderwerp voor symposia. Onlangs werd in Maastricht een symposium gehouden op basis van recent onderzoek dat in opdracht van de Vlaamse regering werd gedaan naar het inzetten van nieuwe media voor promotie van toeristische...
Lees meer
Met andere woorden: De richting van het Noorderlicht
Dit jaar beleefde de fotografiemanifestatie Noorderlicht alweer haar tiende editie, en directeur Ton Broekhuis is nog altijd even enthousiast als het gaat om het verdedigen van de niet-randstedelijke culturele waarden en normen. Noorderlicht, door Broekhuis begonnen...
Lees meer
Culturele belangstelling in 2030 De spanning tussen verbeeldingskracht en vermakelijkheidsgehalte
Hoe zal de culturele belangstelling zich de komende decennia ontwikkelen? Gaat de culturele sector zorgelijke tijden tegemoet, weet die sector zich staande te houden, of krijgen kunst en erfgoed de wind flink in de zeilen? Drie toekomstscenarios zijn denkbaar. Mark...
Lees meer
Functioneert het CKV als collectief marketing-instrument of moet er meer gebeuren? Collectieve marketing en CKV
Het lijkt wel alsof de staatssecretaris hoogstpersoonlijk de jongeren als doelgroep voor cultuur heeft uitgevonden. Maar als er n doelgroep is waarvoor er al jarenlang een collectief marketinginstrument bestaat, is het juist die van de jongeren, namelijk: het CJP. Een...
Lees meer
Americana: Door schade en schande wijs worden
Het Stedelijk Museum wilde in ruil voor een renteloze lening autofabrikant Audi een presentatieruimte in zijn nieuwe gebouw geven. Het Brooklyn Museum of Art liet zijn spraakmakende tentoonstelling Sensation financieren door direct belanghebbenden. Twee inmiddels...
Lees meer
Visite: virtueel: Fascinerend bedrijf = fascinerende website?
Cultuurfabriek, een in Amsterdam gevestigd evenementenbureau, houdt van organiseren. Naast zakelijke congressen en interactieve bijeenkomsten organiseert het even gemakkelijk een festival of theatervoorstellingen. Bij zijn producties ziet het bureau de nieuwe media...
Lees meer