Zon tien, vijftien jaar geleden was het nog eenvoudig; product- vernieuwing. Een exclusief product was een redelijke garantie voor succes. Maar de tijden zijn veranderd. In de globaal geordende wereld is niet dat wat iedereen aanspreekt de sleutel tot succes. Juist...
Lees meer
Een multiplex te ver?
De groei van de hoeveelheid bioscoopzalen in Amsterdam is enorm. Begin april van dit jaar opende Path het grootste bioscoopcomplex van ons land in Amsterdam-Zuidoost, met 3.250 stoelen en 14 zalen, dat meer dan 1 miljoen bezoekers moet te gaan trekken. Ondertussen...
Lees meer
Musea op zoek naar een persoonlijke relatie met de bezoeker
Marketing, leisure, doelgroepen, publiekgerichtheid: het behoort inmiddels allemaal tot het museumjargon. Veel is echter nog onduidelijk. Met het besluit dat je als museum meer en een breder publiek wilt trekken, rijst meteen de vraag hoe dat dan moet. De Raad voor...
Lees meer
Museummarketeers op zoek naar de ideale marketingmix
Met de marketingmix probeert een organisatie de vraag naar haar producten en diensten te benvloeden. Meestal deelt men deze marketingmix op in product, prijs, plaats en promotie, soms uitgebreid met een vijfde p voor personeel. Van 12 t/m 14 april 2000 reisden 20...
Lees meer
Visite cultuur: HollandRama
Bij de woorden Openlucht Museum krijg ik niet onmiddellijk vlinders in mijn buik, en associaties met beelden van schaapscheerders, mandenvlechters en Friese koeienkotten zetten me nu niet direct in vuur en vlam. Toch wist het Openlucht Museum van Arnhem kortgeleden...
Lees meer
Centraal: Cultuur en evenementen
Een van de grootste evenementen in Nederland, Euro 2000, is nog maar net achter de rug en we koersen alweer recht af op het volgende grote evenement: Sail 2000 Amsterdam. Inmiddels is men ook al druk aan de gang met de Floriade, die in 2002 plaats gaat vinden....
Lees meer
Feel the Art of Nature
Tijdens Floriade 2002 moet de kunst van het natuurlijke worden getoond aan de vele bezoekers door te wijzen op het genot en de duurzaamheid van onze groene leefomgeving. Kunst en cultuur kunnen in het overbrengen van deze boodschap belangrijke betekenisdragers vormen....
Lees meer
Euro 2000 onderdeel van Rotterdams festival- en cultuurprogramma
Aan de hand van het Euro 2000-voetbalevenement koos de gemeente Rotterdam ervoor om de stad op nationaal en internationaal niveau te positioneren. Rotterdam profileert zich behalve als voetbalstad nadrukkelijk als festival- en cultuurstad. Hoogtepunten van het...
Lees meer
SAIL 2000 Amsterdam: groter, mooier en spectaculairder dan ooit!
Het begon allemaal in 1975, toen de stad Amsterdam het 700-jarig bestaan vierde. Men besloot dit jubileum extra glans te geven met een evenement dat de roemruchte historie van Amsterdam als havenstad tot leven moest wekken. Het resultaat was SAIL 75. Dit evenement...
Lees meer
Americana: Cultureel beleggen
Tegenover de voorbeelden van Amerikaans cultureel ondernemerschap die ik eerder in deze rubriek noemde, wil ik een succesverhaal uit eigen land stellen. En wel uit de Nederlandse filmindustrie. Tegenwoordig is het mogelijk een zogenaamde commanditaire vennootschap...
Lees meer