Kees Klesman is directeur van Madame Tussauds Amsterdam. Hij is 45 jaar en woont in Vinkeveen. Hij studeerde aan de Hotelschool Maastricht en voltooide verschillende marketingopleidingen. Hij werkte onder meer als commercieel directeur van het Marriott-hotel in...
Lees meer
Opgemerkt: Nalatenschappen en fondsenwerving
Inkomsten uit nalatenschappen vormen in toenemende mate ene belangrijke bron van inkomsten uit fondsenwerving: bij Novib 5%, het Wereld Natuur Fonds 10%, en bij het Leger des Heils zelfs meer dan 50%. Dit percentage zou nog wel eens kunnen toenemen omdat in de periode...
Lees meer
Nieuw: Bureau Promotie Podiumkunsten Uit de praktijk van de collectieve cultuurmarketing
Collectief kan altijd collectiever. Sinds kort hebben verschillende theaterorganisaties hun krachten gebundeld in het Bureau Promotie Podiumkunsten. Het Bureau wil het bezoek aan de podiumkunsten in Nederland gaan stimuleren. Eigenlijk was er al een organisatie met...
Lees meer
Visite visueel: Verrassend smaakvol
Hoewel de gemiddelde Nederlander de Raad van Cultuur niet zal kennen, is de kans groot dat daar de laatste tijd op twee manieren verandering in is gekomen. Onlangs verscheen immers de Cultuurnota 2001-2004. Bovendien is de Raad sinds kort on-line te vinden op:...
Lees meer
Wetenschap als publiekstrekker Wetenschapsattracties en attractiewetenschap
Op 10 mei jongstleden hield Stan Boshouwers van Tinker Imagineers een lezing op de TiLE-conferentie in Londen. De lezing, die werd ingeleid door Marten Knip van Stichting WeTeN, ging over de samenwerking van die stichting, Tinker en zes Nederlandse themaparken in het...
Lees meer
Centraal: Recreatiecentra goed bezocht
In de rubriek Centraal komen iedere maand deskundigen aan het woord over een vooraf gekozen thema. In deze aflevering van Centraal aandacht voor de attractieparken in Nederland. Wat is de positie van de attractieparken in de markt, welke ontwikkelingen zijn er...
Lees meer
Attractieparken in greep van internationale concurrentieslag
De Europese attractieparken zijn in de jaren negentig in de greep geraakt van toenemende internationalisering en schaalvergroting. De komst van Amerikaanse bedrijven en concurrentie van branchevreemde partijen zorgen voor stagnerende bezoekcijfers. Met...
Lees meer
Attracties: Wegvallen van scherpe grenzen
Kenmerkend voor ieder attractiepark is dat het de nadruk legt op ervaring, dat het een fictief of mythisch thema centraal stelt en dat het zorgt voor het wegvallen van grenzen. In de parken komt men in verschillende werelden terecht. Ook tussen attractieparken...
Lees meer
Visite leisure: Info-tainment in de Drvkkery
Tijdens de maandelijkse Kunst & Cultuurroute op zondag bezoek ik De Drvkkery in Middelburg. Het concept van deze winkel in Woord, Beeld en Geluid, zoals de ondertitel treffend luidt, heeft sinds de opening in 1998 een diepe indruk op me gemaakt. Een absolute...
Lees meer
Congresverslag: Spraakverwarring tussen wetenschap en praktijk van de vrijetijdssector
Wetenschappers, die zich richten op het uitvoeren van opdrachten, spreken niet altijd de taal van opdrachtgevers. Dat geldt bijvoorbeeld voor opdrachten die komen uit de vrijetijdssector. Bij de opening van het lustrumcongres van de Vereniging voor de Vrijetijdssector...
Lees meer