Hoe bereik je snel en effectief een mogelijke doelgroep? Dat is een vraag die veel culturele instellingen en organisaties zich stellen bij pogingen hun publiek bereik te vergroten. Onderzoekers Marian Dingena en Reyer van der Vlugt van het Marketing Planning Centre...
Lees meer
Nederland: waterland
Vraag het een gemiddelde toerist die voor de regen een museum in is gevlucht en hij zal het beamen: Nederland, waterland. De strijd tegen het water heeft de Nederlandse cultuur sterk bepaald. Nederlanders zoeken in hun vrije tijd dat water echter veelvuldig op. Ook...
Lees meer
Metamorfose artiestenfoyer VSB Theater a/d Schie
Donderdag 10 februari jl. vonden in het VSB Theater a..d. Schie opnamen plaats voor het populaire televisieprogramma TV-Woonmagazine van Veronica. Op verzoek van het VSB Theater a/d Schie werd de artiestenfoyer van het theater aan een zgn. budgetmetamorfose...
Lees meer
Mensen iets moois laten zien, iets te laten ondergaan
In september 1999 is de Meervaart in haar hernieuwde vorm opengegaan. Voorheen functioneerde de Meervaart als een cultureel centrum met buurtfunctie. Nu loop je een kwalitatief hoogwaardig theater met congresfunctie binnen. De buurtvoorzieningen bestaan nog wel, maar...
Lees meer
Het Rembrandthuis: veel beroep op eigen fantasie
Het huis waar Rembrandt zon twintig jaar lang woonde en werkte, fungeert sinds ongeveer 1900 als museum. Met de bouw van een nieuwe vleugel naast het karakteristieke woonhuis is de ruimte van het museum verdubbeld. De nieuwbouw maakte het mogelijk om het interieur van...
Lees meer
Boek: The Entertainment Economy: How Mega-Media Forces are Transforming Our Lives Vermaak wereldwijd aandrijfwiel voor commercieel succes
Megaplexen, shopping-malls, Hollywoodsterren die in grootschalige mediacampagnes producten aan de man brengen. Wat hebben deze nieuwe ontwikkelingen met elkaar gemeen? Volgens Michael J. Wolf wijzen ze op de toenadering tussen traditionele zakenwereld enerzijds en...
Lees meer
Opgemerkt: Vakkundig inspelen op trends
Hoe kunnen bedrijven het beste inspelen op trends? Dat legt trendkundige Hilde Roothart uit in het hieronder samengevatte artikel. Fase 1: trendonderzoek: geen navelstaarderijBelangrijk is om niet alleen een sterkte/zwakte analyse van je bedrijf op te stellen, maar om...
Lees meer
Veel geduld bij Brusselse lobby
Wie denkt dat er ten behoeve van culturele projecten makkelijk en snel geld te halen valt bij de Europese Commissie zal van een koude kermis thuiskomen. In de eerste plaats kost het veel tijd en moeite om erachter te komen welke programmas op cultureel gebied, waarop...
Lees meer
De kunst van het lobbyen: twee specialisten aan het woord
Amateurlobbyisten vormen in Nederland nog steeds de grootste groep binnen het mtier. Maar deze politieke geveltoeristen zullen het zich steeds minder kunnen veroorloven om op de oude voet verder te gaan. Lobbyen wordt steeds meer een vak en een professie. Wie pas in...
Lees meer
Checklist professioneel lobbyen
DoelstellingZorg voor een duidelijke doelstelling en een daarbij behorende helder geformuleerde boodschap. Interne organisatieZorg voor een goede interne organisatie. Belangrijk is het aanwijzen van diegene(n) die daadwerkelijk gaan lobbyen. Dat hoeft, met name in...
Lees meer