nieuw In de vorige MMNieuws is de rubriek Hermsen & Polak gestart. Rolf Hermsen (grafisch ontwerper) en Esther Polak (beeldend kunstenaar) bespreken vormgevingskwesties, onderling en met ontwerpers of opdrachtgevers, naar aanleiding van n Nederlands of Vlaams...
Lees meer
Visite virtueel: jong, snel n cultureel rubriek: visite virtueel
Stel, je bent 16 jaar oud en hebt een druk leven. Buiten school staat je agenda vol met sporten, uitgaan en vrienden opzoeken. En dan willen volwassenen je k nog interesseren voor kunst en cultuur. Via internet maken ze nog een goede kans je te bereiken, zeker als we...
Lees meer
Museum Naturalis succesvol met een ludieke actie: Dinos op de ontbijttafel
Wat is de overeenkomst tussen een Dinosaurus en, pak m beet, een pot pindakaas? Beide zijn zeer geliefd bij kinderen, beredeneerden marketing & sponsoringbureau Kumpany en Nationaal Natuurhistorisch Museum Naturalis. Deze invalshoek legde de basis voor een ludieke...
Lees meer
Leeswijzer: Keren jongeren zich af van het publieke debat? rubriek: leeswijzer
Naar aanleiding van: Huntington, S.P. (1996), The Clash of Civilizations. New York: Simon & Schuster Een heel jonge, academisch opgeleide collega vroeg me laatst of Goede Vrijdag nou vr of na Pasen valt. Twee meiden begin twintig zitten voor me in de tram en...
Lees meer
Een initiatief met veel potenties: Een Europese primeur: de lerarenkaart
Wat heeft een gratis toegangs- of kortingenkaart voor volwassenen te maken met culturele jongerenmarketing, het thema van dit nummer? Alles, als die volwassenen leraren zijn. Zopas ontvingen de Vlaamse leerkrachten van kleuter- tot hoger onderwijs hun persoonsgebonden...
Lees meer
Going sub: Subculturen bij jongeren en cultuurmarketing
Kent u Marina? En weet u wat een gabber is? En waarom er span- ning in de lucht hangt als skaters gabbers ontmoeten? Twee of drie keer nee antwoorden op deze vragen betekent dat u niet goed thuis bent in de subculturen van jongeren van 12 tot 18. Gitte Mast (25) is...
Lees meer
Jongerenmarketing: een bear-market
Jongeren zijn een interessante doelgroep. Helaas voor cultuurmarketeers weten andere marketeers dat ook. Daar komt nog eens bij dat het culturele product uit de aard der zaak minder op de vraag onder jongeren kan worden toegesneden dan, bijvoorbeeld, sportkleding en...
Lees meer
Munt-directeur Bernard Foccroulle: Een verlieslatende jongerenwerking? Moet kunnen!
Hoe laat je de jeugd kennismaken met de operawereld? Met die levensgrote uitdaging werd in 1992 in de Brusselse Munt de educatieve dienst opgericht. Na tien jaar kunnen directeur Bernard Foccroulle en zijn ploeg van een groot succes spreken. En cijfer spreekt...
Lees meer
Achter de maskers van chagrijn en desinteresse
Bekijk t ging twee jaar geleden van start met als doel: jongeren enthousiasmeren voor kunst en cultuur. Een nobel doel, maar daarmee ben je er nog niet. Hoe die jongeren te bereiken? Vanaf het allereerste begin besloten we stevige contacten te leggen met zowel de...
Lees meer
Jongerenevenementen: terug- en vooruitblik
Jongerenevenementen zijn volgens de definitie van ReSpons Evenementen Monitor evenementen die 25% of meer van de bezoekers trekken in de leeftijdscategorie van 13 tot en met 25 jaar. Daarnaast hebben dezeevenementen gemiddeld minimaal 5.000 bezoekers of meer....
Lees meer