The Economics of Heritage, Ilde Rizzo en Ruth Towse (samenstelling en redactie), Edward Elgar (uitgever), ISBN 1 84376 041 X Zonder een doorwrochte kennis van instellingen, organisaties en netwerken, zijn economen niet in staat om recepten te schrijven voor...
Lees meer
Museumn8 revisited
Op twee november 2002 vond in Amsterdam voor de derde keer de Museumn8 (nacht) plaats. De 26.000 bezoekers stoorden zich niet aan de herfstachtige avond en aan de soms lange rijen, maar begaven zich in opperbeste stemming van het ene museum naar het andere. Voor hen...
Lees meer
Vergrijzing is verzilvering
De vergrijzing van de bevolking zal in de komende decennia leiden tot meer vrijetijdsconsumptie door ouderen. De grote groep baby boomers is hoger opgeleid en beter bemiddeld dan voorgaande generaties. Deze aanwassende grijze golf zal zich in de vrijetijd actiever...
Lees meer
Met Andere Woorden: Susie Hargreaves over Audiences Yorkshire: Wij werken voor de hele cultuursector en dat biedt grote perspectieven. rubriek: met andere woorden
Collectieve culturele marketing, optimaliseren van de communicatie over kunst en cultuur, strategien voor netwerkvorming: als er in het Verenigd Koninkrijk n regio is waar deze begrippen intens worden waargemaakt, dan is het Yorkshire, een gebied met 500.000 mensen...
Lees meer
Congresverslag: Branding in de cultuur rubriek: congresverslag
Het gevecht om de aandacht voor een product wordt steeds heviger. Ook instellingen binnen de culturele sector proberen hun eigen plek op de commercile markt te veroveren, met als primair doel: daaruit meer geld te halen. Een sterk eigen merk is een mogelijke...
Lees meer
Somberen over invasie van plat vermaak?
Als we de media mogen geloven raakt het land overspoeld met ruimteverslindende vrijetijdsvoorzieningen. Naar aanleiding van de publicatie van Tracy Metz heft menige kwaliteitskrant de vinger. De pret heeft Nederland veroverd en de overheid heeft geen grip op de...
Lees meer
Leven op een kunstberg
Iedereen is er inmiddels aan gewend geraakt: aan het praten over cultuur in termen van rendement. Kunstenaars en makers zijn producenten geworden en cultuurhuizen meten zich het profiel aan van ondernemingen. De markt rekent af op productiviteit en op quota en houdt...
Lees meer
Uit de Bladen rubriek: uit de bladen
Promotie van steden en regio’s vergt intensieve en langdurige samenwerking tussen gemeente, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Hiervoor is citymarketing nodig! Vaak wordt er nog te weinig samengewerkt waardoor investeerders en toeristen hun heil...
Lees meer
Boeken: The Rise of the Creative Class, Richard Florida rubriek: boeken
Onderzoek toont aan dat een steeds groter deel van de zogenaamde heavy users in de kunst en cultuur zelf werkzaam is in de sector. Mensen die vaker dan tien keer per jaar naar een museum of theater gaan, zijn zelf vaak werkzaam in een creatief beroep. Komt dit doordat...
Lees meer
Boeken: Marketing Zakboek, drs R.M.H. van Hoften rubriek: boeken
lseviers Marketing Zakboek doet vanwege het kloeke formaat de naam Zakboek geen eer aan. Als samensteller/redacteur kom je natuurlijk in de verleiding om van alle aandachtsgebieden van het vak marketing een min of meer volledig beeld te schetsen. Volgens de flaptekst...
Lees meer