Companies in the media sector are regularly required to innovate in order to adapt to the desires of their viewers, as well as to the advent of new uses associated with the development of the internet and digital technologies. As in most other economic sectors,...
Lees meer
Voor geen geld te koop
Wereldwijd is de internationale handel in creatieve producten tussen 2002 en 2008 fors toegenomen, met veertien procent per jaar (UNCTAD, 2010). Recente nationale mapping-studies bewijzen dat de creatieve industrieën inmiddels meetellen als motor voor de economie....
Lees meer
Kunst in een niet kunstmuseum Salon de Muséologie
Elke maand, meestal de eerste donderdag, organiseert Salon de Muséologie een bijeenkomst rond thema’s die de culturele sector op dit moment bezighoudt. In een informele setting gaan vakgenoten en deskundigen op diverse gebieden met elkaar in gesprek, met...
Lees meer
Een nieuwe kijk op de klassieke concertpraktijk Vernieuwing als cruciaal basisingrediënt
In zijn boek Present! Rethinking Live Classical Music laat Johan Idema zien hoe de klassieke concertpraktijk zichzelf in het huidige tijdgewricht kan vernieuwen. Hij pleit voor het concert als designed experience, dat zich niet beperkt tot louter de uitvoering van een...
Lees meer
Nu gaan we het beleven! Kunst en cultuur in de beleveniseconomie
De beleveniseconomie is bezig aan een ware opmars en eist van culturele instellingen dat ze niet alleen de waarde van hun producten garanderen, maar bezoekers een totaalbeleving bieden door evenveel oog te hebben voor zaken als horeca, gastheerschap, sanitair,...
Lees meer
Voor het oog van de zoekmachine Column Mark Jansen
Optimaal gebruik maken van het internet is nog een hele kunst. Je kunt nog zo’n mooie website laten ontwikkelen, daarmee is niet gegarandeerd dat Google of andere zoekmachines je site ook boven water toveren. Met de juiste strategieën trek je...
Lees meer
Verhalen om in te verdwalen Over het hoe en waarom van transmedia
De term transmedia is ‘hot’ en raakt steeds meer ingeburgerd. Transmedia is een methode om aan de hand van verschillende media een verhaalwereld te creëren, bijvoorbeeld via internet, boeken en games, of via televisie en tabletcomputer. Maar waarin...
Lees meer
Field configuring events
Young cultural entrepreneurs use micro-events as a way of establishing markets and setting up professional conditions. This trend is of considerable interest not only to academics studying the creative economy, but also to policy makers and economic developers in...
Lees meer
De duurzaamheid van bytes
Steeds meer informatie wordt in digitaal formaat opgeslagen en bewaard. Het is gemakkelijk en de informatie lijkt ook eenvoudig te bewaren. Maar schijn bedriegt. Als we niet zorgvuldig met het opgeslagen materiaal omgaan dreigt zelfs een digital dark age. Wie...
Lees meer
Wat drijft innovatie?
Tegen 2020 wil Vlaanderen als kenniseconomie aansluiting vinden bij de innovatieve topregio’s in Europa. De regering zette daarvoor het plan Vlaanderen in Actie (VIA) op. Beleidsmatig wordt duidelijk een tandje bijgestoken in de ondersteuning van de...
Lees meer