Hoe kunnen nieuwe digitale technieken worden ingezet om onze steden socialer te maken, in plaats van alleen meer hightech? Op 17 februari organiseerden het sectorinstituut voor e-cultuur Virtueel Platform, The Mobile City en ARCAM de internationale conferentie Social...
Lees meer
Het is jammer dat mijn kritische reflectie op dit onderzoek in het verkeerde keelgat is geschoten. Wederhoor vooraf had de onbevangenheid van mijn beschouwing geen goed gedaan, maar ik heb het wel voorafgaand aan de publicatie verstuurd naar de Nederlandse...
Lees meer
In het vorige nummer van MMNieuws (nummer 6, december 2011) verwoordde Letty Ranshuysen onder de kop ‘Kinderen en museumbezoek: op zoek naar nieuwe wondermiddelen’ haar kritiek op het onderzoeksrapport ‘Stimulering van museumbezoek door...
Lees meer
Sinds de aankondiging van de forse bezuinigingen op kunst en cultuur door het huidige kabinet wordt er veel gediscussieerd over de legitimiteit van de kunsten. Daarin werpen cultuurverdedigers veelvuldig de metafoor op van de cultuursector als research and...
Lees meer
Hoewel al langer een rode draad in het cultuurbeleid, staat de eigen verdiencapaciteit van de culturele sector onder het bewind van de liberale bewindspersonen Rutte en Zijlstra extra in de aandacht. Het huidige beleid afzettend tegen de geschiedenis betoogt Andries...
Lees meer
Een van de workshops tijdens de BMC Cultuur-conferentie zoomde in op de praktijk-case van Museum Oud-Amelisweerd, een nieuw museaal initiatief in Utrecht. Het -museum is een herbestemming van het landgoed Oud-Amelisweerd, waarin de collectie van het Amersfoortse...
Lees meer
Centra voor de kunsten in Nederland staan voor de uitdaging hun organisaties om te vormen naar flexibeler netwerkorganisaties. Duidelijk is dat het radicaal anders moet. Om de cultuureducatie op lokale en regionale schaal overeind te houden (en daarmee ook de...
Lees meer
Herbestemming van cultureel erfgoed
Een belangrijke nationale opgave voor de komende jaren is het herbestemmen van gebieden en gebouwen. Hiermee wordt veel leegstand voorkomen van oude maar karakteristieke gebouwen en wordt ‘uitgewoonde’ gebieden nieuw leven ingeblazen. Daarmee is...
Lees meer
Pijlers van zelfstandigheid De popsector als volwassen bedrijfstak
Met meer dan 3,3 miljoen bezoeken en een omzet van 93 miljoen euro per jaar is de poppodiumsector het laatste decennium uitgegroeid tot een volwassen bedrijfstak binnen de podiumkunstensector. En dan hebben we het alleen nog maar over de officiële, door de...
Lees meer
Oneigenlijke concurrentie? Nieuwe verdienmodellen voor de kunstencentra
De meer dan 175 kunstencentra in ons land verkeren in zwaar weer. De centra moeten anders gaan werken, maar hebben het er moeilijk mee. De workshops over nieuwe verdienmodellen tijdens de BMC Cultuurconferentie werden dan ook druk bezocht. Drie directeuren gaven een...
Lees meer