Veel steden en regio’s noemen zichzelf creatief. Meestal bedoelen ze dat er de nodige kunstenaars en ontwerpers wonen en werken, en dan nog het liefst in oude fabrieken.Beleidsmakers willen met die profilering twee doelen bereiken. Eén: de creatieve...
Lees meer
Hoe festivals sponsors kunnen verleiden Een logo op een banner volstaat niet meer
Te vaak nog is cultuursponsoring synoniem met het ontvangen van geld in ruil voor advertentiemogelijkheden. De toekomst van cultuursponsoring schuilt eerder in hetopzetten van gezamenlijke projecten die lucratief zijn voor de bedrijfsvoering van zowel de culturele...
Lees meer
Samenwerking is het sleutelwoord Mode als bindende factor in Arnhem
De Arnhemse focus op mode en vormgeving komt niet zomaar uit de lucht vallen. Door de internationaal toonaangevende afdeling Fashion Design aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten wordt in Arnhem veel modetalent gekweekt. Daarnaast zijn de Arnhem Mode Biënnale en...
Lees meer
Creatief in de Polder Column Steve Austen
Het moet ergens begin jaren negentig zijn geweest dat ik bezoek kreeg van Charles Landry, inmiddels vooraan-staand en veelgevraagd spreker op internationale congressen en symposia, over de kritische succesfactoren die sommige steden en regio’s wél en...
Lees meer
BMC partner van MMNieuws
Advies- en managementbureau BMC is een bureau met hart voor de publieke zaak, en zeker ook voor cultuur. Het wil met kennis en kunde een bijdrage leveren aan de kunst- en cultuursector. Een bijdrage die leidt tottevreden opdrachtgevers en culturele...
Lees meer
Ten geleide
Creativiteit heeft de neiging zich geografisch te concentreren. Ruimtelijke relaties lijken de creativiteit en bekwaamheid te bevorderen. Plaats, gemeenschap en culturele economie zijn vaak met elkaar verbondenen zorgen voor associaties van bepaalde producten...
Lees meer
Het recept voor een creatieve regio Werk volgt talent
Neem een stuk industrieel erfgoed, liefst aan de rand van het centrum, stop daar een handvol creatievelingen in, doe er wat trendy horeca bij, klop het geheel op met feesten en evenementen, laat het een tijdje broeden (niet in de koelkast), herhaal deze procedure...
Lees meer
Samen de mouwen opstropen De do’s en don’ts van de creatieve regio
Zes experts schoven op 22 november rond de tafel in het hoofdkantoor van BMC om het hoofd te buigen over de creatieve stad of regio. Waarover hebben we het precies als we die termen in de mond nemen? Is de creatieve stad een slim marketingconcept of werkt ze...
Lees meer
Utrecht koestert creatief talent
Kernwoord in het versterken en behouden van een creatief klimaat is verbinden, niet alleen op regionaal niveau, maar juist ook op Europees en internationaal niveau. En waar creatieve netwerken eenmaal zijn gesmeed, is het belangrijk ze te verduurzamen. Utrecht timmert...
Lees meer
Citymarketing met een middeleeuws tintje
Vooruitlopend op het gastheerschap voor de Internationale Hanzedagen 2017 organiseerde Kampen op 9 november dit jaar het allereerste Hanzesymposium uit de geschiedenis. Negentien deelnemende Hanze steden bogen zich over de vraag hoe gezamenlijk een stad als Hanzestad...
Lees meer