De urgentie voor culturele instellingen om te vernieuwen en zich te verbinden met de samen-leving is onverminderd groot. En deze lijkt nu zelfs groter dan ooit met de komende bezuinigingen. Maar hoe doe je dat? Dit voorjaar start een Academie voor culturele...
Lees meer
Welk verdienmodel een organisatie ook kiest, een krachtig merk is altijd de voorwaarde voor zakelijk succes. Sterke merken leveren het meeste geld op en trekken de beste medewerkers. Om een (nieuw) verdienmodel bij een cultuurorganisatie succesvol uit te voeren dient...
Lees meer
Lessen uit het verleden Het mecenaat als verdienmodel
Het Prins Bernhard Cultuurfonds organiseert in samenwerking met academisch-cultureel centrum SPUI25 een lezingenreeks over het mecenaat. Classici Piet Gerbrandy en David Rijser beten de spits af op 30 maart 2011. In de lezing ‘Het mecenaat: toen en nu’...
Lees meer
Johan Idema en Simon van den Berg over Koers Kunst
Koers Kunst is een initiatief om de discussie over cultuur een nieuwe richting te geven. MMNieuws legde initiatiefnemers Johan Idema en Simon van den Berg enkele vragen voor over wat ze beogen met Koers Kunst en vroeg naar reacties op hun nieuwe initiatief: Wat is...
Lees meer
Van Dooren Advies partner van MMNieuws
MMNieuws gaat met ingang van dit nummer een samenwerkingsverband aan met Van Dooren Advies. Van Dooren Advies is marktleider op het gebied van sponsoring en fondswerving in de culturele sector. De adviseurs en projectmanagers van Van Dooren Advies ondersteunen...
Lees meer
De gedwongen herontdekking van de particulier
Het draagvlak voor cultuur onder de Nederlandse bevolking speelt een steeds grotere rol in het denken over de inrichting van het culturele bestel. Naast of in plaats van ondersteuning door de overheid en door het bedrijfsleven gaat de aandacht momenteel meer dan lang...
Lees meer
Schaf de BTW voor kunst en cultuur maar af In gesprek met Derk Sauer
Hij begon op 18-jarige leeftijd als journalist en correspondent, onder meer voor de VPRO in Ierland, was als redacteur werkzaam voor de soldatenvakbond VVDM, schreef voor de Nieuwe Revu en was sympathisant van de SP toen nog een klein en praktisch onbekend...
Lees meer
Verdienen met betekenis
De markt voor cultureel erfgoed is uitvoerig beschreven in de recente notitie Cultureel Erfgoed en Locaties. Publicaties van het SCP over belangstelling voor cultureel erfgoed laten zien dat 70% van de Nederlandse bevolking interesse toont. Dit geeft tevens een...
Lees meer
Adviesbureaus moeten zich opnieuw uitvinden
Musea, theaters en attractieparken buitelen over elkaar heen op zoek naar een derde geldstroom. Door bezuinigingen en een toenemende concurrentie wordt dit noodzaak. Maar niet alleen de culturele instellingen moeten zich opnieuw uitvinden om te overleven – dat...
Lees meer
Kennisland brengt e-brief Businessmodel innovatie in de culturele sector
Kennisland introduceerde onlangs een e-brief over ‘Businessmodel innovatie in de culturele sector’. De e-brief is een handreiking voor culturele instellingen die willen kijken naar het innoveren van hun businessmodel en op zoek zijn naar alternatieve...
Lees meer