De aankondiging van de drastische bezuinigingen in de kunstensector, en vooral voor de beeldende kunsten en podiumkunsten, was de directe aanleiding voor een symposium en een boek. Het initiatief komt van de staf en de masterstudenten van het internationale programma...
Lees meer
Erfgoed Nederland heeft samen met de Mondriaan Stichting het thema ondernemerschap opgepakt ten behoeve van en samen met de erfgoedsector. In 2010 is er een enquête -gehouden onder directieleden van erfgoedinstellingen. Hieruit bleek een grote behoefte aan...
Lees meer
De ontwikkeling naar meer ondernemerschap in de kunst- en cultuursector is overschaduwd geraakt door de bezuinigingsdrift. Dat ‘kwade daglicht’ doet geen recht aan de interessante mogelijkheden, die meer ondernemerschap bieden aan kunstenaars en culturele...
Lees meer
Natuurlijk is het inmiddels zo dat door de mogelijkheden die internet biedt vele voormalige intermediairs uit de distributiekolom zijn verdwenen. Het simpele feit dat je nu je eigen favoriete wijn op het Chateau kunt bestellen leidt op termijn tot het faillissement...
Lees meer
Stresstest Voor businessmodelinnovatie
Groothoekblik op nieuwe verdienmodellen Te vaak nog wordt in de cultuursector gedacht dat het aanboren van nieuwe inkomstenbronnen zoiets is als de waterloop verleggen. Waar de ene bron (overheidssubsidie) droog komt te staan is het enkel een kwestie van het vinden...
Lees meer
Better together; Culture Label: cultuur als retail In gesprek met Peter Tullin
Besides developing new ideas for cultural institutions and advising them on commercials opportunities, the core business of Culture Label is selling gifts for a large number of cultural institutions. Our core business is a dot com launched a couple of years ago which...
Lees meer
Het museum als hub
Bjorn Stenvers: ‘Ik zou het huidige verdienmodel niet als ‘failliet’ aanmerken. De vraag is wel of het tegenwoordig gehanteerde model als businessmodel aangemerkt kan worden. Ik kom nog niet zoveel instellingen tegen die er een echt – dat wil zeggen: zakelijk –...
Lees meer
De grote potentie van prijs
Het vraaggestuurde prijskaartje Het is opvallend dat onze sector weinig kennis heeft op het gebied van prijsbeleid. Wordt de prijs eigenlijk bepaald op basis van structureel onderzoek bij ons publiek? Wat is de prijsperceptie van het theaterpubliek? Wat is de...
Lees meer
Wegwezen Column GIEP HAGOORT
Zeg nooit nooit, maar dit had nooit mogen gebeuren: de aanwijzing van de creatieve indus-trie als topgebied. Verantwoordelijk minister Verhagen (EL&I) heeft negen topgebieden aangewezen die Nederland moeten verzekeren van een plaats in de wereldtop van innovaties....
Lees meer
Nieuw concept Museum W02 Unieke samenwerking van drie succesvolle musea
Op 12 november 2011 werd in Nijmegen het plan voor een nieuw en innovatief museum over de Tweede Wereldoorlog gepresenteerd. Het plan is het resultaat van een intensieve zoektocht naar vergaande samenwerking en mogelijke integratie van drie bestaande oorlogsmusea in...
Lees meer