Met het doel Limburg aantrekkelijker te maken als gebied om voor verblijfstoeristen zet het provinciebestuur in toenemende mate in op toeristische nichemarkten als streekgastronomisch toerisme en bezinningstoerisme. Uiteraard zijn het de toeristische ondernemers zelf...
Lees meer
Liefde gaat door de maag. Op reis kunnen traditionele gerechten en lokale drankjes zorgen voor een directe ontmoeting met een nieuwe cultuur. Zo’n smaaksensatie heeft veel meer impact dan een aanblik of geur – denk aan de Griekse ouzo en gyros....
Lees meer
Hippe tools voor citymarketing en nieuwe lokvogels voor cultuurtoerismeAfgelopen zomer bezocht ik de tentoonstelling Museen im 21. Jahrhundert: Ideen, Projekte, Bauten in het hypermoderne BMW-museum in München. Het BMW-museum is één van de 27 musea...
Lees meer
In 2018 zal Nederland samen met Malta aan de beurt zijn om de Culturele Hoofdstad van Europa (CHE) te leveren. Tot de Nederlandse steden die zich kandidaat hebben gesteld voor deze titel behoren Utrecht, Den Haag, BrabantStad en Maastricht. De gedrevenheid van de...
Lees meer
De cultuurtoerist en zijn visitors journey over opzet en doel van Plaatsen van Betekenis
De laatste jaren zijn in het erfgoedveld ‘verhalensites’ in toenemende mate populair. Steeds meer erfgoedinstellingen en -organisaties maken, al dan niet in samenwerking met toeristische organisaties, gebruik van de mogelijkheden van internet en nieuwe...
Lees meer
25 jaar Open Monumentendag 25 jaar bewustwording, betrokkenheid en verbinding
De Open Monumentendag is een feestdag die vijfentwintig jaar geleden, naar voorbeeld van Frankrijk, in Nederland in het leven werd geroepen om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met en te betrekken bij hun historische gebouwde omgeving en zo belangstelling...
Lees meer
Een erfgoedkameleon
Veel mensen praten wel eens over hun regio. Wat ze er zo mooi aan vinden, of waarom ze er juist zo graag weg willen. Wat waar is gebeurd en wie daarbij betrokken waren. De omgeving waarin je opgroeit of leeft, zit vol geschiedenis en verhalen. Sommige van deze...
Lees meer
Utrecht groeit naar 2018
Trots op de stad Peter de Haan is directeur van Vrede van Utrecht, de stichting die vorm geeft aan twee grote evenementen: Vrede van Utrecht 2013 en Utrecht Culturele Hoofdstad 2018. Hij ziet als belangrijkste opdracht voor de stichting de ambities van stad en regio...
Lees meer
Digitale generatie niet naar online museum
Internetgebruik weerspiegelt jeugdcultuur Vrijwel alle tieners in Nederland hebben thuis toegang tot internet. Gamen en online communicatie, inclusief de sociale netwerk sites, zijn favoriet en vormen inmiddels een centraal onderdeel van de jeugdcultuur. Ook als...
Lees meer
From creative crowds to creative tourism
Sinds de publicaties van Richard Florida en Charles Landry zijn de ontwikkelingen op het gebied van de creatieve klasse en creatieve clusters in Nederland in een snel tempo gegaan. De creatieve industrie is een belangrijk item op de politieke agenda geworden en veel...
Lees meer