Selecteer een pagina

Ondernemen in cultuurtoeristische nichemarkten

Met het doel Limburg aantrekkelijker te maken als gebied om voor verblijfstoeristen zet het provinciebestuur in toenemende mate in op toeristische nichemarkten als streekgastronomisch toerisme en bezinningstoerisme. Uiteraard zijn het de toeristische ondernemers zelf... Lees meer

Been there, tasted that

Liefde gaat door de maag. Op reis kunnen traditionele gerechten en lokale drankjes zorgen voor een directe ontmoeting met een nieuwe cultuur. Zo’n smaaksensatie heeft veel meer impact dan een aanblik of geur – denk aan de Griekse ouzo en gyros.... Lees meer

Moderne flagship musea

Hippe tools voor citymarketing en nieuwe lokvogels voor cultuurtoerismeAfgelopen zomer bezocht ik de tentoonstelling Museen im 21. Jahrhundert: Ideen, Projekte, Bauten in het hypermoderne BMW-museum in München. Het BMW-museum is één van de 27 musea... Lees meer

Een erfgoedkameleon

Veel mensen praten wel eens over hun regio. Wat ze er zo mooi aan vinden, of waarom ze er juist zo graag weg willen. Wat waar is gebeurd en wie daarbij betrokken waren. De omgeving waarin je opgroeit of leeft, zit vol geschiedenis en verhalen. Sommige van deze... Lees meer

Utrecht groeit naar 2018

Trots op de stad Peter de Haan is directeur van Vrede van Utrecht, de stichting die vorm geeft aan twee grote evenementen: Vrede van Utrecht 2013 en Utrecht Culturele Hoofdstad 2018. Hij ziet als belangrijkste opdracht voor de stichting de ambities van stad en regio... Lees meer

Digitale generatie niet naar online museum

Internetgebruik weerspiegelt jeugdcultuur  Vrijwel alle tieners in Nederland hebben thuis toegang tot internet. Gamen en online communicatie, inclusief de sociale netwerk sites, zijn favoriet en vormen inmiddels een centraal onderdeel van de jeugdcultuur. Ook als... Lees meer

From creative crowds to creative tourism

Sinds de publicaties van Richard Florida en Charles Landry zijn de ontwikkelingen op het gebied van de creatieve klasse en creatieve clusters in Nederland in een snel tempo gegaan. De creatieve industrie is een belangrijk item op de politieke agenda geworden en veel... Lees meer