‘Je bent gek als je niet innoveert – helemaal nu de subsidiekranen dichtgaan.’ Dat is de aanvalskreet in cultureel Nederland. Als adviseur die culturele instellingen ondersteunt in beleid en strategie ben ik het daar wel mee eens. En ook als...
Lees meer
Cultuur-Ondernemen is de nieuwe naam van de gefuseerde organisaties Kunstenaars&CO en Kunst & Zaken. Sinds 1 oktober 2010 worden alle activiteiten uitgevoerd onder de naam Cultuur-Ondernemen, een naam die toepasselijker is dan ooit. Een nieuwe huisstijl maakt...
Lees meer
Achteruit naar voren Digitalisering en innovatie in de museumwereld
Het woordenboek omschrijft musea als gebouwen waarin bijzondere voorwerpen van kunst of wetenschap worden verzameld en tentoongesteld. Deze definitie lijkt wellicht vanzelfsprekend, maar de traditionele opvatting van het museum is in het geding door de...
Lees meer
Kiezen tussen de afgrond of overleven In gesprek met Jan Post
In het vorige nummer van MMNieuws drukten we een verslag af van het eerste gesprek dat we hadden met Jan Post, voormalig directeur bij Philips en bij het Rode Kruis. In dit nummer een verslag van het tweede gesprek dat we met hem voerden. Ging het in het eerste...
Lees meer
Eén plus één is méér dan twee Tien vragen voor creatieve koppels
Kenners van het creatieve proces als Charles Leadbeater hebben het meermalen onderstreept: mensen zijn samen creatiever dan alleen. MMNieuws was benieuwd of dat adagium ook geldt voor creatieven die niet alleen samen werken, maar ook samen leven. We legden daarom...
Lees meer
Playground: masterclass als maecenaat
In het hart van de Amsterdamse binnenstad, midden in de Jordaan, bevindt zich sinds een jaar de Kahmann Gallery, expositieruimte voor hedendaagse fotografie. Kahmann Gallery is een initiatief van Roy Kahmann, die meer is dan galeriehouder alleen. Kahmann is tevens...
Lees meer
Schudden met één bus Samenwerking bij sponsorwerving
Het is opvallend hoe verschillend de kunst- en cultuursector en de sport reageren op de komende bezuinigingsronde. NOC-NSF lanceert een plan om Nederland op te stuwen naar de wereldtop op sportgebied. De kosten: een slordige 130 miljoen per jaar. Een opvallend...
Lees meer
Cultuur & horeca Natuurlijke partners of geboren tegenpolen?
Het deels dichtdraaien door de overheid van de subsidiestromen voor culturele producten maakt een heroriëntatie nodig op het aanboren van alternatieve inkomstenbronnen. Welke mogelijkheden zijn er bijvoorbeeld om horeca een positieve bijdrage aan de totale...
Lees meer
Waarom een bank kunst en cultuur steunt
Zodra je het gebouw binnenkomt, zie je de affiniteit die Triodos Bank met de creatieve industrie heeft. Schijnbaar achteloos verspreid in de entreehal staan meubelontwerpen van topdesigners, vrijwel allemaal van vaderlandse afkomst: Hella Jongerius, Maarten Baas,...
Lees meer
De kracht van een goed concept Over de ontwikkeling van cultuurclusters
Cultuurclustering, ofwel het fysiek samenbrengen van culturele functies in elkaars nabijheid, is een belangrijke trend geweest de afgelopen jaren. Op veel plaatsen in Nederland is het onderwerp op de agenda gezet, in de slipstream van het denken over de creatieve...
Lees meer