MMNieuws legde enkele creatieve professionals een aantal vragen voor over het verband tussen creativiteit en innovatie. We vroegen onder meer naar het verband tussen creativiteit en innovatie, naar de noodzaak voor innovatie voor een culturele/creatieve onderneming in...
Lees meer
In het kader van het thema van dit nummer sprak MMNieuws met Jan Post op een passende locatie, het café van het Amsterdamse Concertgebouw, dichtbij zijn Amsterdamse pied-à-terre. Jan Post (65) heeft een jarenlange carrière achter de rug in het...
Lees meer
Organisaties in moeilijkheden Het 2D schaapsdrama
De evolutie van het internet heeft gezorgd voor een enorme snelheidsverhoging, voor ontsluiting van wereldwijde informatiebronnen en de massale introductie van video en sociale netwerken. Dat alles maakt het voor gepassioneerde mensen mogelijk om snel en informeel te...
Lees meer
Ontplooiing of verstrooiing? Innovatie innoveren in cultuur en leisure
Unieke ontmoetingen met natuur en cultuur. Dat is wat men in Emmen wil bieden. Het nieuwe dierenpark en het nieuwe theater onder een dak. Twee werelden fuseren. Recreatie en cultuur gaan samen verder. Vloeken in de kerk of de hemel op aarde? Cultuur wordt vaak...
Lees meer
Shakespeare in de achtbaan!
In 2001 bouwde het Nederlands Openluchtmuseum voor het eerst een attractie, HollandRama. In datzelfde jaar bouwde de Efteling voor het eerst een theater met 2.500 plaatsen. In de afgelopen tien jaar zijn de cultuurwereld en de leisuresector behoorlijk naar elkaar...
Lees meer
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand.
Wie kent niet het verhaal van Sneeuwwitje? Het bekende verhaal van een mooi, onschuldig meisje, een boze stiefmoeder en een giftige appel. En natuurlijk van de dwergen die het meisje liefdevol opvangen en verzorgen. Spiegeltje, spiegeltje aan de wand… wie is...
Lees meer
Innovatie, hoezo?
De meest in het oog springende innovatie van het laatste decennium in Nederland is de uitvinding van ‘de slachtofferrol’. Daarin heeft de definitieve democratisering van onze samenleving gestalte heeft gekregen. Iedereen, ongeacht verstandelijke vermogens,...
Lees meer
Creatieve industrie De deur tot oplossing van de huidige crisis
Tevreden zie ik hoe mijn mijn elektrisch aangedreven auto voorrijdt. Wanneer ik mijn hand op de deurhendel leg, herkent ie mij. De deur wordt ontgrendeld en zwaait geruisloos open, mijn stoel draait zich naar mij toe zodat ik moeiteloos kan gaan zitten. De stoel...
Lees meer
Denken met een boogje
Creatief denken is denken met een boogje. Creativieit is het doorbreken van patronen, gewoontes en zekerheden. Creativiteit is het bedenken van het idee. Innovatie is daarna werkelijk iets gaan doen met deze ideeën. Zonder creativiteit geen innovatie! Om nieuwe...
Lees meer
Innovatie & marketing In culturele en creatieve organisaties
Marketing en innovatie zijn twee zijden van dezelfde medaille (vrij naar de resourced based view of the firm). Marketing levert vaak de input voor innovatie, bijvoorbeeld door markt- of trendonderzoek, en zorgt voor de introductie en management van nieuwe producten of...
Lees meer