Flickr werd in 2004 opgericht, het jaar dat ook bloggen populair werd. Facebook is vijf jaar oud, Twitter vier jaar. Ondertussen hebben we allemaal al geëxperimenteerd met profielpagina’s, blogs, tweets, fanpagina’s en groepen. Maar nu, in 2010, is...
Lees meer
Nederlandse jongeren (6-18 jaar) zijn met hun internetgebruik koplopers in Europa. 93% gebruikt internet, tegen een Europees gemiddelde van 75%. Tegelijkertijd lopen Nederlandse jongeren ook een relatief hoog risico om met vervelende kanten van internet in aanraking...
Lees meer
Welke rol kunnen bezoekers spelen bij de totstandkoming van culturele evenementen? En hoe kunnen sociale media die rol faciliteren? Sinds jaar en dag zijn dit vragen waar het Incubate festival in Tilburg zich mee bezighoudt. Om de focus hierop – intern, maar ook...
Lees meer
Culturele instellingen gebruiken de kracht van internet nog maar mondjesmaat. Sociale media, de online toepassingen die communicatie en participatie faciliteren, worden nog maar nauwelijks toegepast. En dat is stom. Want er is zoveel winst te behalen. De kansen liggen...
Lees meer
Ga niet voor de hype maar voor een doelbewuste strategie
Inzet van sociale media en co-creatie loont Tot nu toe hebben vooral grote internationale organisaties zoals Dell, Burger King, Starbucks en Ford laten zien dat de inzet van sociale media en co-creatie geld kan opleveren. Hoewel er in Nederland veel publiciteit voor...
Lees meer
Relatie in plaats van transactie Klassieke muziekwereld negeert publiek
De componist componeerde, de dirigent dirigeerde, het orkest speelde en de publiekswerver wierf publiek. Publiek kwam, want kunst was bijzonder. Kunst ging over een hogere waarheid, verhief mensen en werd geproduceerd door het tijdloze genie, de geniale kunstenaar....
Lees meer
Lekker 2.0? Zonder strategie geen sociale media
Ik denk dat de lezers van dit blad geen definitie van sociale media meer nodig hebben. En zo ja, dan verwijs ik je graag naar Wikipedia. Dat is namelijk zo’n sociaal medium. Niet een professionele redactie maakt de inhoud (ook wel content genoemd), maar de...
Lees meer
Sociale media concreet gemaakt
Begin, als je dat al niet gedaan had, om in ieder geval bij alle grote diensten je eigen naam en de naam van je organisatie te claimen. Je hoeft er niet direct iets mee te doen, maar als je dat wel wilt, heb je in ieder geval de mogelijkheid om je eigen naam te...
Lees meer
Naar werk of aan het werk? Inspiratie gezocht voor de flexibele m2
Felle kleuren, zitzakken en loungehoeken doen inmiddels hun intrede om inspiratieloze panden op te fleuren. Ruimten worden in toenemende mate ingericht om creativiteit te bevorderen, terwijl we daar maar weinig over weten. Onderzoekers hebben de invloed van kleur en...
Lees meer
De Europese Culturele Hoofdstad casestudie naar doelgroepen
Rotterdam is vele steden Na de oorlog moest Rotterdam in zijn geheel worden heropgebouwd. De havenstad werkte aan een indrukwekkende skyline en gewaagde gebouwen. Ook de culturele infrastructuur werd opnieuw vorm gegeven, met bijvoorbeeld de bouw van NAI en de...
Lees meer