Het verhaal van de regio Lille is dat van een phoenix die verschillende malen uit zijn as herrees. De stad, die inmiddels zo’n 1000 jaar op een begerenswaardig knooppunt van handelsroutes ligt, kende regelmatig grote welvaart met grote pieken, maar door oorlogsgeweld...
Lees meer
Theatermarketing 2.0 De toekomst?
Wat moet een gezelschap of podium met Facebook of Twitter, of met (micro)blogs of costumer reviews? Hoe zit dat met crowdsourcing en bookmarking? En moet je echt een community opbouwen om je publiek tevreden te stellen?Niet iedereen zal het antwoord op deze vragen...
Lees meer
Van bezoeker naar co-producent of inversteerder Over de toepassingen van social media.
Technologie zorgt al sinds jaar en dag voor verandering in het dagelijks leven. Sommige technologieën verstoren bestaande markten zo hard dat ze de markt zelfs ontwrichten. De industriële revolutie, die in ons land plaatsvond van 1850 tot 1890, is daar een...
Lees meer
Verminder belastingen van culturele gebouwen!
Eigenaren en gebruikers van culturele gebouwen hebben te maken met verschillende belastingen. De WOZ-waarde die door de gemeenten zelf wordt vastgesteld speelt hierbij een belangrijke rol. Het nauwkeurig bekijken van de WOZ-waarde kan instellingen veel financieel...
Lees meer
Sponsoring maakt pas op de plaats
De crisis. Nog steeds elke dag op een of andere manier in het nieuws. En direct of indirect hebben velen er mee te maken, ook de culturele sector. Er zijn wisselende geluiden. Er vallen evenementen weg omdat de sponsor het contract na soms velen jaren niet verlengt....
Lees meer
Op weg naar Brussel Kunstlobby: crisis maakt innovatie noodzakelijk
Al enige tijd is een landelijke ambtelijke werkgroep bezig met het opstellen van bezuinigingslijstjes om de gevolgen van de financiële crisis het lijf te bieden. Niet alleen ambtelijke werkgroepen, ook politieke partijen buigen zich, met de landelijke...
Lees meer
Onderwijs en crisismanagement In de culturele sector
Het zou mooi zijn als wetenschap of onderwijs een bijdrage zouden kunnen leveren aan het oplossen van de gevolgen van de kredietcrisis voor de culturele sector. Maar hoewel de wetenschap de effecten van de crisis heeft voorspeld, betekent dit dan ook dat de wetenschap...
Lees meer
Duidelijke keuzes en inzetten op speerpunten Adviezen van vier adviseurs
Hoe overleeft de cultuursector de crisis en de daarmee samenhangende bezuinigingsmaatregelen? En bij wie kunnen instellingen en overheid te rade gaan wanneer het gaat om een nieuwe strategie? MMNieuws vroeg het de adviseurs van vier gerenommeerde adviesbureaus die hun...
Lees meer
Schaarste scherpt de geest De particuliere cultuurfondsen en de crisis
Het heeft er veel van dat de cultuursector, zeker in financieel mindere tijden, maar één kreet kent: ‘wij willen geholpen worden.’ Een dergelijke strategie lijkt voor de aankomende tijden niet erg verstandig. De sector zal zichzelf in de...
Lees meer
De ontwikkeling van de musicalmarkt
In 2010 bestaat de musical in Nederland vijftig jaar; de première in het Luxor Theater Rotterdam van de musical My Fair Lady wordt algemeen beschouwd als het begin van de professionele musical in Nederland. Tot het midden van de jaren zestig werden uit het...
Lees meer