Jaarlijks wordt ter gelegenheid van de uitreiking van de certificaten kunst- en Cultuurmanagement aan de Erasmusuniversiteit de Carel Birnielezing gehouden. De 10e Carel Birnielezing vond plaats op 21 januari 2010 en werd verzorgd door Dirk Noordman. Deze lezing was...
Lees meer
In 2000 waagden wij ons met Cultuur tussen competentie en competitie aan een verkenning van de belangstelling voor de kunsten anno 2030. Geniet die blik vooruit anno 2010 nog enige actualiteit, of is die de houdbaarheidsdatum al royaal gepasseerd? Met onze vooruitblik...
Lees meer
city dressing Kunst als onderdeel van de citymarketing
In gesprek met Jeroen Everaert van Mothership RotterdamJeroen Everaert, directeur van Mothership, ziet zichzelf als een kunstproducent voor de buitenruimte en heeft vanuit die invalshoek een duidelijke relatie met citymarketing. Zelf spreekt hij liever over...
Lees meer
CITYMARKETING: Een concertuitvoering In gesprek met Ivo Opstelten
Binnen de citymarketing wordt over het algemeen een belangrijke rol toebedeeld aan het inzetten van evenementen. De afgelopen jaren is vooral Rotterdam hiermee zeer succesvol geweest. Volgens velen was dat voor een groot deel de verdienste van Ivo Opstelten, die van...
Lees meer
Noord Hoort erbij! Pronken met de ontwikkelingen op de Noordelijke IJ
Amsterdam-Noord werd jaren het Siberië van Amsterdam genoemd, maar opeens trekt de kou uit de grond, en raakt het ontsloten. Langs het IJ bruist het en er heerst een gezond optimisme. De Noord-Zuidlijn zal Noord met het centrum verbinden. In de wijken de Banne en...
Lees meer
Zot van A en van T Stad Citymarketing in Antwerpen
Wie per trein in Antwerpen-Centraal aankomt, blinkt de stralende A van Antwerpen toe. Tegenwoordig heeft de stad aan de Schelde een positieve uitstraling, maar het is ooit anders geweest. In een niet zo lang verleden volgden de zwarte zondagen elkaar op en barstte de...
Lees meer
Redactioneel Citymarketing
Geen stad in Nederland die er niet een citymarketingplan op na houdt. Alle grote steden in Nederland vallen over elkaar heen in het dingen naar de gunst van (potentiële, en liefst economisch draagkrachtige) bewoners, bedrijven en toeristen. Er gaat immers niets...
Lees meer
De Stad tussen de Oren
De belangstelling voor stadspsychologie komt vooral door de toenemende concurrentie tussen metropolen om de gunst van bewoners, bedrijven en bezoekers. Zo betoogt Richard Florida in zijn nieuwste boek Who’s Your City? dat de persoonlijkheidsverschillen tussen steden...
Lees meer
Een sexy vak?! Verslag bijeenkomst Citymarketing Innovatiedag
Voorzitter Gaston Crolla van het Netwerk Citymarketing Nederland memoreerde kort de ontstaansgeschiedenis en doelstellingen van het netwerk en roemde de inzet van Van Kooten & de Bie als citymarketeers avant-la-lettre. Zij waren vanaf 1989 zo succesvol als...
Lees meer
Evenementen in de citymarketing Van Speeltje naar Beleid
Het zou te pretentieus zijn om Amsterdam als de grote instigator achter het nieuwe citymarketingelan te beschrijven: dat zou steden als Groningen, toch echt een pionier, schromelijk te kort doen. Ook zou het te ver gaan om de schare Nederlandse wetenschappers die veel...
Lees meer