Crossmedia is een term die niet meer weg te denken is uit het huidige medialandschap. Toch bestaat er vanuit de sector nog veel onduidelijkheid over het realiseren van crossmediale oplossingen. Next Best Band is een nieuw crossmediaal podium voor bands en muziekfans...
Lees meer
Picnic 2009: meer mobiel
Net als in 2008 en 2007 was het Amsterdamse Westergasfabriekterrein ook dit jaar weer het toneel voor Picnic. Picnic brengt gedurende drie dagen in september professionals uit de mondiale reclame-, pr- en mediawereld bij elkaar, om informatie uit te wisselen over de...
Lees meer
Van papier naar mobiel Verkoop- en marketingmogelijkheden van ticketingsy
Hoe was het vroeger? Je zag een affiche of een advertentie voor een voorstelling, een concert of een festival. Je belde met het desbetreffende theater of organisatiebureau en bestelde een kaartje, of je fietste er zelf naartoe om dat te doen – hopend dat niet...
Lees meer
Continu Bezoekersonderzoek Cultuursector Doorlopend inzicht in de bezoeker en zijn wensen
Als vervolg op het Cultureel Merkenonderzoek heeft Hendrik Beerda nu ook een onderzoeksmodule ontwikkeld voor de continue inzameling van informatie onder bezoekers van musea, podia, festivals en gezelschappen. Het onderzoek is recent van start gegaan bij de...
Lees meer
Amsterdamse marketingmarkt
Hoewel er zich langzame verschuivingen beginnen af te tekenen verhoudt de culturele sector zich nog steeds wat schuchter tot zaken als externe financiering en marketing. Het inzicht dat marketing meer inhoudt dan communicatie en pr begint wel steeds meer door te...
Lees meer
Meer belangstelling voor cultureel erfgoed sociaal en cultureel planbureau
Sinds het midden van de jaren negentig zijn meer Nederlanders musea, monumenten en archieven gaan bezoeken, maar de samenstelling van de bezoekersgroepen is in de loop van de tijd nauwelijks veranderd. Welk deel van de bevolking behoort tot de bezoekers?De publieke...
Lees meer
Museum te koop
Cultureel ondernemen is niet hetzelfde als echt ondernemen. Cultureel ondernemen is een politiek verlangen van de musea om meer eigen inkomsten te genereren en publieksgerichter te worden. Museumdirecteuren knikken heftig ja, want hun prestige hangt af van de...
Lees meer
Thinking big of acting small? een korte geschiedenis van het vak
Om maar met de conclusie te beginnen: het vak culturele marketing wordt langzaam maar zeker een stukje volwassen. Maar het gaat wel heel langzaam, langzamer dan je eigenlijk zou verwachten van zo’n dynamisch vak. Want een vak is het zeker. Een persoonlijke...
Lees meer
Het basistrucje is hetzelfde Marketing in de commerciële en de culturele sector
Het lijkt een trend: marketeers uit het bedrijfsleven die de overstap maken naar de kunst & cultuur. Maar is dat eigenlijk wel een goed idee? Zijn hun vaardigheden wel inzetbaar in culturele instellingen? Wordt er wel naar ze geluisterd? Want commercie, dat is...
Lees meer
Niet spelen in augustus Laveren tussen artistieke en marketingdoelstelling
Artisticiteit, kwaliteit, concurrentie van andere toneelstukken en tegelijkertijd meer publieksinkomsten genereren. Lange tijd waren de twee laatstgenoemde aspecten in de theaterwereld onderbelicht; het aantal toneelgezelschappen was te overzien en het aantal theaters...
Lees meer