Het imago dat Nederland in het buitenland heeft, is vooral te danken aan door Nederland zelf in de 18e en 19e eeuw in omloop gebrachte clichés, die daarna met omvangrijke overheidssteun in het buitenland aangeprezen werden. Het lijkt er op dat de Nederlandse...
Lees meer
Letty Ranshuysen: van pionier tot autoriteit met andere woorden
‘Toen ik zo’n twintig jaar geleden begon, was er nog niet veel op het gebied van organisatie- en publieksonderzoek in de cultuursector. Het was vooral pionieren. Er was wat literatuur uit Engeland en de VS, maar ik heb veel onderzoeksmethodieken zelf moeten...
Lees meer
Overbrug de kloof kenners-leken; Artistieke leiding-marketeers; make
The Chasm In mijn vorige leven als directeur Marketing & Sales bij verschillende IT- en telecom multinationals ben ik in aanraking gekomen met de theorie van ‘Crossing the Chasm’ (Moore, 1991). Deze marktbenadering is ontwikkeld in de sector van high tech...
Lees meer
Kunstbeoefening in de vrije tijd sociaal en cultureel planbureau
Menigeen doet in de vrije tijd aan zingen, muziek maken, schilderen, tekenen, beeldhouwen, boetseren, toneel spelen, dansen, grafische vormgeving en/of creatief schrijven. Weinigen zullen er bij stil staan dat de overheid die activiteiten stimuleert, van oudsher uit...
Lees meer
Ondergeschoven kindje column
Erg vrolijk word je niet van dit nummer van MMNieuws. HRM is binnen de culturele en creatieve sector blijkbaar niet iets waar veel leidinggevenden warm voor lopen. Tsja, dat is niet zo gek in deze vreemde hoek van de economie, waarin het gros van de bedrijven elk maar...
Lees meer
Video: een uiterst krachtig communicatiemiddel
Een Hyves profiel, een YouTube kanaal en een Flickr account – steeds meer organisaties in de creatieve sector gebruiken en integreren sociale media in hun communicatiestrategie om in contact te komen met (nieuwe) doelgroepen en bezoekers. Om hier maximaal...
Lees meer
Met Vlieg op cultuurtrip
Afgelopen zomer namen in Vlaanderen heel wat kinderen deel aan de activiteiten van Vlieg. Dit jaar was het thema ‘Vlieg feest’. Tal van cultuurcentra, musea en bibliotheken organiseerden een activiteit. Zo zochten kinderen in de Antwerpse bibliotheken naar...
Lees meer
Filmtheaters in Nederland: snel doorpakken!
Bioscopen laten op dit moment spectaculaire bezoekcijfers zien, met een omzetstijging van meer dan 13 % in de eerste helft van 2009. En de verwachtingen voor de tweede helft van het jaar zijn nog optimistischer. Blijkbaar zijn de bioscopen niet gevoelig voor de...
Lees meer
Adverteren via Ster & Cultuurblok bedrijfsprofiel
Iedereen die wel eens een schouwburg of theater bezoekt, zelfs al is dat incidenteel, kent het verschijnsel. Al snel na dat bezoek ploft er een folder of zelfs een compleet maand- of jaarprogramma op de deurmat. Veel culturele organisaties beschikken immers over een...
Lees meer
Custard Factory maakt pas op de plaats
In het voorjaar van 2007 bezocht Colin de Custard Factory in het kader van internationaal onderzoek rondom creatieve clusters. Onlangs vertrok Colin wederom naar Birmingham en maakten opnieuw de stand van zaken op. The Custard Factory: verleden en hedenDe Custard...
Lees meer