In de Vlaamse bundel Concurrentie in de wereld van Kunst en Cultuur (2008) presenteert Bruno Verbergt een uitvoerig betoog over de toepassing van de concurrentietheorie van strategiegoeroe Michael Porter binnen de podiumkunsten. Geen gemakkelijk opgave, omdat Porter...
Lees meer
Nieuwe media en Web 2.0 ontwikkelingen bieden interessante mogelijkheden voor culturele instellingen. Het is echter niet eenvoudig om het innovatietempo op deze vlakken bij te houden en de verschillende varianten op waarde te schatten. Moet je als instelling...
Lees meer
Een van de werkgroepleiders op de BPP-Marketingdag was Marc van Eck, auteur van Internal Branding in de praktijk. Van Eck ziet in internal branding een van de belangrijkste factoren voor het opbouwen van een sterk merk. Medewerkers moeten door het merk bewust worden...
Lees meer
Durf is wat nodig is!
Tijdens de middag van de Marketingdag voor de Podiumkunsten heb ik gesproken met verschillende marketingmensen uit de creatieve sector, zoals marketeers van kleine gezelschappen, een groot gezelschap, een koepelorganisatie, een grote onderneming, een festival. Wat...
Lees meer
Centraal legt uit Moeilijke begrippen uitgelegd
MMNieuws verzamelde op de Marketingdag van Bureau Promotie Podiumkunsten een aantal nieuwe, en voor lezers wellicht onbekende termen op het gebied van nieuwe media en communities. Voor hen volgen hieronder diverse termen met hun definitie, verwijzing naar een website...
Lees meer
Hyves als marketingtool 2.0
Sommigen werken er al mee, anderen moeten het nog ontdekken: Hyves. Hyves is in Nederland de grootste online community. De leeftijd van de gemiddelde gebruiker is 27 jaar. In mijn studententijd werd ik actief gebruiker – ik verving zelfs mijn gsm deels door...
Lees meer
Niet goed, theater terug wint Gouden Struis 2009
Op maandag 9 maart 2009 werd tijdens de Marketingdag voor de Podiumkunsten in Ede voor de zesde maal de Gouden Struis uitgereikt. De Gouden Struis is een prijs van 10.000 euro voor de beste marketingcampagne binnen de kunsten en wordt elk jaar tijdens de...
Lees meer
Twitteren: gluren bij de buren in het Web 2.0 tijdperk
Twitter is hot en hip. Ik twitter, jij twittert, wij twitteren. Twitteren is niets meer dan berichtjes (tweets) van maximaal 140 karakters op internet zetten. Sommige mensen twitteren de hele dag door. Van de tweet ‘goedemorgen’ tot ‘check...
Lees meer
Het meervoud van kennis is kennissen Wat de cultuursector van de PSV-community kan leren
Voetbalclub PSV is koploper. Niet in de voetbalcompetitie – daar gaat het op dit moment minder – maar wel waar het gaat om het benutten van online mogelijkheden voor management en marketing. Zo zette de club uit Eindhoven een eigen community op en...
Lees meer
MMNieuws 10 jaar
In het kader van z’n 10-jarig jubileum laat MMNieuws trouwe abonnees aan het woord. Hun indrukken en herinneringen aan 10 jaar marketing- en managementnieuws zijn zeker het lezen waard. Bent u ook benieuwd wie tien jaar geleden een abonnement nam en...
Lees meer