Tijdens de internationale beurs voor autonoom design, Object Rotterdam (van 3 t/m 8 februari in Rotterdam) wisselen vier distributeurs van Droog Design ervaringen uit. Wat vinden ze van de recente opkomst van art design en limited editions? Wat betekent de economische...
Lees meer
Een communitie op waarde geschat Oerol is 94 miljoen waard
Hechte communities rond een culturele organisatie kunnen – ook in euro’s – bijzonder waardevol zijn. Dit blijkt uit het onderzoek dat Hendrik Beerda Brand Consultancy recent uitvoerde voor het Oerol Festival. De bijzonder trouwe bezoekersgroep van...
Lees meer
De creatieve industrie een mooi-weer-industrie? Creative Finance (4)
Giep Hagoort vervolgt zijn artikelenserie over Creative Finance, dit keer over onder meer de relatie tussen de economische en financiële crisis en de creatieve industrie. Vier observaties over hoe een mooi-weer-industrie door de mand is gevallen.Allerlei...
Lees meer
Colin in Schotland Colin
We leven in het tijdperk waarin creativiteit de belangrijkste productiefactor is. Daarnaast staan we voor grote politieke, economische en culturele veranderingen. Het is daarom niet onbelangrijk om van tijd tot tijd de mondiale ontwikkelingen in de creatieve economie...
Lees meer
Een community voor iedere niche?
Een interactieve ontmoetingsplek Speelt internet en onze website hierin een grote rol? Nog niet echt. Natuurlijk hebben we een website. Wie niet tegenwoordig? Je vindt er informatie over het festival en de werkplaatsprojecten, over wat we doen en waar we voor staan....
Lees meer
Vrijwilligers vinden (elkaar)
Op de website Vrijwilligers Gezocht kunnen zowel festivals als (toekomstige) vrijwilligers een profiel aanmaken. Op Hyves- en Facebook-achtige wijze kunnen ze elkaar als vriend toevoegen en krabbels achterlaten. Door het invullen van een korte vragenlijst maakt...
Lees meer
Publieksparticipatie kennis en discussie bepalen succes communities Centraal
Maritiem Museum Het Maritiem Museum in Rotterdam maakt op z’n website actief gebruik van de diverse mogelijkheden van nieuwe media. Bezoekers van die website kunnen niet alleen info opvragen, maar krijgen ook toegang tot digitale presentaties, tot een (digitale)...
Lees meer
Naar een participatiecultuur?
De expressieve mogelijkheden in het nieuwe medialandschap gelden als winst ten opzichte van het receptieve karakter van Web 1.0 en als revolutionair ten opzichte van het passieve televisietijdperk. Meer keuzemogelijkheden bieden een grotere controle over het eigen...
Lees meer
Shake-out of: ieder voordeel heeft z’n nadeel
‘Het empoweren van culturele instellingen tot het aanboren van private bronnen is prioriteit nummer 1! Dat – en niet het terugvallen op oude zekerheden, zoals overheidssubsidie – moet het antwoord zijn op de gevolgen van de financiële crisis voor de...
Lees meer
De kern van cultureel ondernemerschap ‘Wat houdt u bezig?’
MMNieuws bericht al enige jaren over thema’s die het van belang acht voor de kunst- en cultuursector en de creatieve industrie. In het kader van het thema van dit nummer: human interest leek het de redactie een goede zaak om nu eens niet zelf een onderwerp...
Lees meer