Veel kleine creatieve bedrijven werken, misschien zonder dat ze zich daarvan bewust zijn, volgens het model van het ‘zelfsturende team’. De werknemers binnen het creatieve bedrijf verdelen onderling de taken die niet in eerste instantie vallen binnen de...
Lees meer
Wie informatie zoekt over theater-voorstellingen, muziekuitvoeringen of films kan bij verschillende media: krant, Uitkrant, tv, tijdschriftladders – terecht. Internetsites hebben zich de laatste jaren echter ontwikkeld tot hét medium bij uitstek. Je vindt er...
Lees meer
De creatieve industrie (kunst, cultuur, media, entertainment en creatieve dienstverlening) wordt gezien als het hart van de creatieve economie. Creativiteit en kennis vormen de nieuwe productiefactoren van deze economie. Cijfers van de VN (rapport 2008) tonen aan dat...
Lees meer
Een beginnend creatieve ondernemer (muzikant, schrijver, regisseur) moet doorgaans worstelen om ontdekt te worden door een grote vriendelijke reus (platenmaatschappij, uitgeverij, filmproductiemaatschappij) die in hem of haar investeert. Want de productie, distributie...
Lees meer
Met de transformatie van een economie die gericht was op productie, via een economie gericht op diensten, naar een steeds meer op experiences gerichte creatieve economie worden we in de westerse wereld met de noodzaak tot innovatie om de oren geslagen. Creativiteit is...
Lees meer
In de reeks Cultuur en Economie organiseerde SICA op 25 april jl. in het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger de bijeenkomst Creative Cities, de kansen van Europese regionale samenwerking voor de creatieve economie. En zoals zo vaak viel de naam van Richard Florida...
Lees meer
Met De opkomst van Creative Finance (MMNieuws 2007/8) legde Giep Hagoort de basis voor een serie artikelen over financiering van de creatieve bedrijfsvoering. In het eerste artikel bepleitte hij een meer dynamische manier van financiering die aansluit bij de snelle...
Lees meer
Nou het is ons gelukt. Het is ons gelukt om van het imago van klompen en tulpen af te geraken, maar wat is er voor in de plaats gekomen? Wel, nu zijn we het land van in oranje gestoken imbecielen. Een hysterisch volk zonder enige vorm van schaamte, dat zwalkend achter...
Lees meer
Dit artikel peilt naar de vraag van de plaats die de export van culturele en creatieve producten en diensten inneemt binnen het internationale beleid in Vlaanderen. Een terechte vraag, en tegelijk ook een moeilijke vraag, want de sector is nog volop in ontwikkeling en...
Lees meer
Nieuwe bestemming of een ordinaire dump op eBay? De reacties bij pers en publiek waren nogal verdeeld toen het ICN en enkele musea vorig jaar bekend maakten dat ze van plan waren om zon 1.300 overtollige kunst- en gebruiksvoorwerpen uit hun collecties naar de veiling...
Lees meer