Onderzoeksbureau Letty Ranshuysen voerde dit jaar in samenwerking met Marije Jansen Communicatie in Cultuur voor de tweede keer inventariserend onderzoek uit onder podiumkunstenfestivals. De eerste keer betrof het een onderzoek onder negen zomerfestivals in 2003. Dit...
Lees meer
Op 20 oktober jl. had aan de Universiteit Antwerpen een studiedag plaats rond het virtuele publiek. Samen met 140 deelnemers uit de culturele, jeugd- en sociale sector en diverse overheden gingen de initiatiefnemers C.H.I.P.S. vzw en Universiteit Antwerpen...
Lees meer
De wereld van de kunsten is in beweging. Kunst, theater en nieuwe media ontmoeten elkaar op dit moment op veel verschillende manieren. Dansers bewegen zich tussen schilderijen in een kunstmuseum. Acteurs spelen in het theater samen met hun eigen beeld op video. VJs...
Lees meer
Elk theater heeft belang bij loyale bezoekers. Zo is het drie tot vijf keer goedkoper om bestaande bezoekers te behouden dan om nieuwe bezoekers aan te trekken. Loyale bezoekers besteden meer en zorgen voor goede mond-tot-mondreclame. Ook zijn er voordelen voor de...
Lees meer
Net als het ministerie van OCW, gemeenten en provincies, onderkennen de meeste koepelorganisaties en fondsen inmiddels het belang van goed bestuur. Ook bij de culturele instellingen staat dit onderwerp steeds vaker op de agenda. In de culturele sector is in dit...
Lees meer
Via verschillende initiatieven is het thema van goed bestuur in Nederland nu ook doorgedrongen in de culturele sector. In Vlaanderen ligt de situatie iets anders. MMNieuws was in het kader van het thema van dit nummer zo gelukkig twee experts uit Vlaanderen te kunnen...
Lees meer
Hoe bereik je een groter publiek? Dat was de grote vraag die beantwoord moest worden op het congres Building Partnerships dat op 6 en 7 juli j.l. in Rotterdam werd gehouden. Behalve de sprekers waren ook de verschillende locaties een bron van inspiratie. Het...
Lees meer
Afgelopen maanden is er in opdracht van Colin* een onderzoek uitgevoerd naar financieringsmogelijkheden voor startende culturele ondernemers. Het doel van dit onderzoek was om een bijdrage te leveren aan de oplossing van het financieringsprobleem van de startende...
Lees meer
Krankzinnig creatief is het clusteren van verschillende organisaties en voorzieningen natuurlijk niet. Cultuurclustering is van alle tijden en kent wereldwijd talloze verschijningsvormen, van een virtueel netwerk tot een fusieorganisatie in één gebouw. Grafisch...
Lees meer
Op het eerste gezicht lijkt gaming vooral een vorm van laagdrempelig vermaak. Bij nadere beschouwing blijken de creatieve inspanningen van jongeren binnen games van commercile waarde. Verder zijn er tal van educatieve en museale toepassingen die games een ander...
Lees meer