Voettocht door het landschap van de creatieve industrie. Bezoekerscentrum In het bezoekerscentrum van het park Creatieve Industrie is het een gezellige drukte. Je hoopt dat je met voldoende informatie je reis kan beginnen, maar door de – wat het lijkt –...
Lees meer
Op 31 maart 2006 werd het creatief industrieel beleid in Vlaanderen werkelijkheid. Dit nieuwe beleidsdomein kreeg vorm rond n belangrijk werkinstrument: CultuurInvest, een investeringsfonds gericht tot ondernemingen in creatieve sectoren die voorheen uitsluitend op de...
Lees meer
De creatieve stad als nieuw stedelijk en economisch fenomeen is hot. De creatieve stad is een echte mensenstad. Mensen zijn de motor en genereren de kwaliteit van leven. Kenmerkend voor de creatieve stad zijn jeugdigheid en een hoog cultureel klimaat. Binnen het...
Lees meer
In de afgelopen drie jaar heeft het Amsterdams beleid voor de creatieve industrie zich geleidelijk ontwikkeld. In het Kunstenplan 2005-2008 Amsterdam Creatieve Stad is gekozen voor een programmatische aanpak, waarbij het stimuleren van de groei centraal staat. Om...
Lees meer
De Nederlandse creatieve industrie staat er goed voor, als we tenminste de verschillende overheidsrapporten mogen geloven die daarover de laatste tijd zijn verschenen. Er is voldoende aanbod van menselijk kapitaal (afgestudeerden van conservatoria, kunstacademies en...
Lees meer
MMNieuws sprak in het kader van het thema van dit nummer met Martijn Sanders, zakelijk n artistiek directeur van het Concertgebouw-NV. Sanders heeft in de bijna 25 jaar dat hij directeur was het Concertgebouw nationaal n internationaal op de kaart gezet. En passant...
Lees meer
Kunst en economie; de Nederlandse overheid probeert deze twee steeds meer met elkaar te verbinden. Nota op nota verschijnt en er wordt bij de gesubsidieerde kunstinstellingen aan alle kanten op aangedrongen zich als ondernemer op te stellen. Dit tot grote ergernis van...
Lees meer
Leeswijzer naar aanleiding van: Koos van Zanen (2006), Productiemilieus van de creatieve sector in Amsterdam, Amsterdam, DRO Simon Kuper (2006), Retourtjes Nederland, Atlas Van films weet ik wel wt (van filmtechniek overigens helemaal niets), en Van Gogh en Vermeer...
Lees meer
An arts ambassador is a type of product ambassador. Put simply, this is someone who is enthusiastic about your product and encourages others to try it. They are known in the commercial world as, brand ambassadors or brand advocates. The important aspect of this way of...
Lees meer
Internet heeft de rol van word-of-mouth sterk vergroot: via internet bereikt de consument een veelheid van meningen die zijn consumentengedrag kunnen beïnvloeden. Bedrijven zijn zich meer en meer bewust van het belang van die via het internet verspreide meningen over...
Lees meer