Het Rotterdams Uitburo en UPC Nederland gaan samenwerken als partners en hebben een overeenkomst voor drie jaar getekend. Uitgangspunt voor de samenwerking is het ontwikkelen van nieuwe multimedia middelen om het publiek te informeren over het culturele aanbod in...
Lees meer
Communities: steeds meer een verstrengeling tussen de werkelijke en de virtuele wereld
Vorig jaar bood Clo Willaerts de lezers van MMNieuws inzicht in het toen opkomende fenomeen communities op internet. Nu, een jaar later is er al weer zoveel veranderd dat we haar vroegen om de laatste stand van zaken. Verder waren we nieuwsgierig naar de opinie van...
Lees meer
Cultuurclusters; Bestaat er n recept voor succes?
Culturele voorzieningen zijn in belangrijke mate bepalend voor het imago van een stad en dus voor marketing en promotie. Stadsbestuurders en -ontwikkelaars benadrukken dan ook steevast het belang van cultuur voor het onderscheidend vermogen van een stad. De vraag is...
Lees meer
Creatieve industrie stimuleren is meer dan bakstenen stapelen
Het vormen van creatieve clusters in oude fabriekspanden en vervallen spoorzones lijkt een kernactiviteit geworden van gemeentelijke overheden. Iedere stad wenst zichzelf te profileren als creatieve stad, nu onderzoekers als Richard Florida de potentie van de...
Lees meer
Bezoekersaantallen op popfestivals
Over één ding zijn de meeste festivalorganisatoren het eens: de vraag naar festivals zal de komende jaren blijven bestaan. In een tijd waarin de maatschappij een individualistische instelling heeft, bestaat behoefte aan het ondernemen van activiteiten in een sociale...
Lees meer
Verslag Brood@Spelen 2005
Op donderdag 2 juni organiseerde Paul Rodenburg van BAS Consultants in het Utrechtse Jacobi Theater voor de zesde keer de Brood@Spelen middag. Deze Brood@Spelen middag draaide het om vele vormen van vermaak en de wijze waarop die functies vorm krijgen in steden,...
Lees meer
Nijmegen 2000: gemiste kansen?
Nijmegen viert dit jaar het feit dat het 2000 jaar bestaat en dat wordt gevierd met een grote serie evenementen. Aan de totstandkoming van dit grootschalig gebeuren mankeerde echter wel het een en ander. In het kader van het thema van dit nummer legde MMNieuws daarom...
Lees meer
Festivals: sense of co-presence en sense of place bepalen succes
Veel is en wordt geschreven over de mondiaal sterke opkomst van het aantal festivals en evenementen en over het aantal bezoekers aan deze festivals en evenementen. Niemand kijkt meer op van een Love Parade waar een miljoen bezoekers op af komt. Tegelijkertijd wordt er...
Lees meer
Een succesvol evenement is het visitekaartje van het permanente (culturele) aanbod
Wat zijn aandachtspunten voor een succesvol evenement en zijn die ook in de culturele praktijk van toepassing? Het Uitmarketingburo organiseerde op 1 april jongstleden een studiemiddag over Thematische samenwerking. In een van de workshops noemde Tom Wezenbeek,...
Lees meer
Werkelijke bezoekersaantallen van evenementen
Branchevereniging VVEM (Vereniging Van EvenementenMakers) wil stimuleren dat onder andere in de media werkelijke aantallen bezoekers van evenementen worden vermeld in plaats van soms wel een veelvoud daarvan. De aangepaste bezoekersaantallen worden vaak gepubliceerd...
Lees meer