Wanneer een bedrijf of instelling een keuze heeft gemaakt voor een bepaalde CRM-methodiek en de nodige software tools zijn gemplementeerd, zijn de verwachtingen vaak hoog gespannen. Groot is de teleurstelling wanneer het succes niet zo snel komt als verwacht. Dat die...
Lees meer
De kracht van steden: niet de Grote Werken, maar mensen en hun emoties
n.a.v. Jane Szita (2005), People Places, in Holland Herald. Workshop Consumptiemilieus (6 april 2005), Theaterinstituut Nederland, Amsterdam. City marketing & Creatieve Kennisstad! Twee begrippen die te pas en te onpas worden ingezet in de wedloop om toeristen en...
Lees meer
Loyaliteit vol passie
We leven momenteel in de overgang van de transactie-economie naar de transformatie-economie. In die transformatie-economie ligt de nadruk meer dan ooit op emoties en waarden en op het kweken van loyaliteit. Merken en organisaties moeten werken aan het opbouwen van een...
Lees meer
Het verleden opnieuw beleven Innovatieve presentaties van de geschiedenis aan de hand van vier case studies
Cultureel erfgoed draagt sterk bij aan het imago van steden, doordat er een bepaalde symbolische waarde vanuit gaat. Dit stelt bewoners in staat om zich te identificeren met de lokale cultuur, maakt het voor bezoekers mogelijk om zich te oriënteren aan de hand van...
Lees meer
Cultuur: bron voor onderscheidende citymarketing
Steden in Nederland lijken steeds meer op elkaar. Door de sterk opgekomen globalisering heeft iedere stad zich met het oog op snel economisch succes gewillig laten transformeren tot een samenstel van dertien in het dozijn, met dezelfde rijtjeshuizen, dezelfde...
Lees meer
Cultuur en Community: Tien tips voor wie zijn publiek recht in de ogen durft kijken
Een snuifje community op een website kan wonderen doen. Ook op een cultuursite. Meer nog: voorl op een cultuursite. Want een film, theaterstuk of tentoonstelling leent zich uitstekend voor pittige discussies, ongezouten meningen en enthousiaste besprekingen. Met een...
Lees meer
Visite Virtueel: Virtuele ontmoetingen ontstaan niet vanzelf
Culturele instellingen willen investeren in hun bezoekers. Als aanvulling op de gangbare promotie zetten sommige instellingen een website op, waar bezoekers met elkaar van gedachten kunnen wisselen over het cultureel aanbod of een bepaald onderwerp. Het succes van...
Lees meer
Culturele identiteit in culturele communicatie: een oefening in Leuven
Bij het opmaken van het Vlaams Cultuurbeleidsplan, eind 2002, werd tijdens de verschillende hoorzittingen en gesprekken snel duidelijk dat communicatie een belangrijk aandachtspunt moest worden. Wat echter ook snel duidelijk werd, was dat er heel wat verschillende...
Lees meer
Economie wordt cultureel en vice versa
In het vorige nummer van MMNieuws werd uitgebreid verslag gedaan van het ACMC-congres over collectieve promotie. De half september gelanceerde I amsterdam-campagne van de gemeente Amsterdam vormde een mooie aanleiding om de lessen daarvan in praktijk te brengen. Op 30...
Lees meer
City marketing: de rol van vrije tijd en cultuur
Met de presentatie van de campagnes van Amsterdam (I amsterdam) en van Tilburg (T) lijkt het thema van de citymarketing in Nederland een nieuwe fase te zijn ingegaan. Lag in het verleden de nadruk nog vooral op vrij concrete, om niet te zeggen banale, slogans (Er gaat...
Lees meer