Een bezoek aan het theater is al lang niet alleen meer een culturele activiteit, het is een vorm van vrijetijdsbesteding waarbij ook het sociale contact telt. De vrijetijdsindustrie is nog altijd groeiende en de onderlinge concurrentie is sterk. Theaters moeten...
Lees meer
Twee organisaties die zich op het gebied van collectieve marketing en promotie mede presenteerden op het ACMC-congres waren het CJP (Cultureel Jongeren Paspoort) en het BPP (Bureau Promotie Podiumkunsten). Om een beter beeld te krijgen op de voetangels en klemmen die...
Lees meer
Het ACMC congres getiteld Succesvol Samenwerken ging over een zeer belangrijk onderwerp voor de culturele sector in Nederland. Op het eerste gezicht twee simpele woorden: succesvol + samenwerken. Maar wat gaat er schuil achter deze twee woorden? Waarom is succesvol...
Lees meer
Begin juli had in Valencia de vierde internationale conferentie binnen de reeks Communicating the museum plaats. Hoewel het hoofdthema van deze meeting de promotie van het permanent aanbod binnen musea was, werd al snel duidelijk dat cultuurtoerisme en culturele...
Lees meer
In het kader van deze special over evene- menten en festivals sprak MMNieuws met twee direct bij het hoofdstedelijk evenementenbeleid betrokkenen, Rijk van Ark, directeur communicatie van de stad Amsterdam, en Carolien Gehrels, eerste auteur van het rapport dat...
Lees meer
Positie en marketing van de zomerfestivals
Zomerfestivals leveren ondanks de minimale randvoorwaarden een belangrijke bijdrage aan het Nederlandse podiumkunstenaanbod. Marketing blijkt echter vaak een sluitpost, waardoor de kansen om een divers publiek te bereiken niet optimaal worden benut. Marije Jansen...
Lees meer
Een praktijkcase bij Mundial Productions Merkenmanagement in de evenementenbranche
Dit jaar vindt voor de 17e keer het Festival Mundial plaats. Mundial Productions heeft het merk Festival Mundial in 2003 eens goed onder de loep genomen. Een uitgebreid onderzoek naar merkenmanagement. Waarom merkenmanagement? Merkenmanagement is een zeer jonge...
Lees meer
Iedere gemeente een eigen evenementenbeleid
Evenementen zijn er steeds meer in grote en middelgrote steden in Nederland. Hoe gaan gemeenten om met evenementen in hun beleid? Sommige gemeenten beschikken reeds lange tijd over een evenementenbeleid, anderen gaan over tot het opstellen van een nieuw beleid. Wat...
Lees meer
Thema in Beeld: Artistiek ondernemerschap als voornaamste succesfactor Rubriek: Thema in Beeld
In deze Thema in beeld is het woord aan Geert Overdam, directeur Theaterfestival Boulevard.Is het niet frustrerend dat de overheid of subsidiegevers festivals dwingen om steeds meer nieuw publiek te werven uit doelgroepen die getuige de resultaten van veel onderzoek...
Lees meer
E-marketing in de culturele sector: meer dan e-zines en e-Nieuws
Recente ontwikkelingen binnen het internet en de mobiele telefonie zorgen ervoor dat culturele instellingen steeds meer aandacht gaan besteden aan en vragen stellen bij hun e(lektronische)-communicatie. Snellere en betere verbindingen hebben ervoor gezorgd dat de...
Lees meer