Terecht of niet, maar bezoekersaantallen gelden tegenwoordig als d succesindicator in de cultuursector. Theaters en musea kunnen haast niet meer zonder de tevreden constatering dat het voorbije jaar weer hogere bezoekersaantallen opleverde. Voor het gros van deze...
Lees meer
Binnen een jaar tijd is de website UitinBrabant.nl erin geslaagd uit te groeien tot de meest vooraanstaande leverancier van uitinformatie in Noord-Brabant. De site trok meer dan een half miljoen bezoekers; ruim driekwart van de Brabantse surfers bezocht de culturele...
Lees meer
Het niveau waarop marketing bedreven wordt in de Nederlandse theatersector is laag, zo blijkt uit een onderzoek naar marketingafdelingen van theater, impresariaten en gezelschappen. De resultaten van dit onderzoek worden gepubliceerd in de uitgave Theater: Marketing,...
Lees meer
Centraal: Doelgroepenbenadering ok, maar niet tot in den treuren rubriek: centraal
Centraal in deze aflevering van MMNieuws staat het begrip doelgroepenmarketing. Het belang van marketing binnen de culturele sector wordt steeds evidenter. Bij het aanvragen van verschillende fondsen selecteert men tegenwoordig al op een goed onderbouwde strategie en...
Lees meer
Lezersreactie; Samenwerking! Waarom, waarom?
MMNieuws ontving onderstaande reactie naar aanleiding van het eerste nummer van dit jaar over samenwerking op cultureel gebied in Europa. Lezersreacties weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de redactie. Samenwerking en cultuur zijn instrumenten van...
Lees meer
Thema in Beeld: Cultuurbeleid zonder cijfers: varen zonder kompas rubriek: thema in beeld
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft onlangs een serie bezuinigingen opgelegd gekregen. Het CBS kondigde daarop aan dat het de statistieken met betrekking tot de onderwerpen leefsituatie, cultuur, vrijetijdsbesteding en milieu gaat schrappen. Gitta...
Lees meer
Centraal: Opinieprofiel Europese samenwerking; Verder vooruit kijken en beter communiceren rubriek: centraal
In het kader van het thema van dit nummer presenteren zich in Centraal in een opinieprofiel Europese samenwerking en promotie een aantal vertegenwoordigers van de culturele en de toeristische sector uit Nederland en Vlaanderen. MMNieuws legde hun naast de...
Lees meer
Musea in een informatiesamenleving
Nieuwe maatschappelijke omstandigheden vragen van musea een reflectie op taak en vorm. Gedreven door technologische ontwikkeling zullen musea hun positie in de informatiesamenleving moeten heroverwegen. Zo verandert het internet de condities waaronder traditionele...
Lees meer
Verslag ACMC Borrel: After the Hype Rubriek: Congresverslag
Op 12 november jl. vroegen de leden van de Associatie Culturele Marketing & Communicatie zich af wat er terecht is gekomen van de gouden beloftes van internet. Nieuwe media-journalist Francisco van Jole interviewde Daniel Ropers, managing director van Bol.com, die...
Lees meer
Met Andere Woorden: Geintegreerde bezoekerscentra: voor iedereen vooral een kwestie van wennen rubriek: met andere woorden
Het concept bezoekerscentrum lijkt in Vlaanderen versneld ingang te vinden. We hebben het dan niet over de educatief-didactische centra van musea, steden of parken, maar over servicecentra die het publiek voorzien van informatie, reserveringen doen en ticketing...
Lees meer