MMNieuws organiseert in het kader van dit nummer ook de verkiezing van de cultureel en creatief ondernemer van 2008. We wilden weten wie professionals beschouwen als de meest succesvolle cultureel ondernemers van het moment. We vroegen hen vijf namen van vakgenoten te...
Lees meer
Eigenlijk was het de bedoeling om hier een vlijmscherpe neersabeling op te tekenen over cultureel ondernemers en de totale overlevering aan geld. Over een sector die altijd tekort komt en bedelt om meer, en over een rücksichtlose cultuur waarin alle middelen...
Lees meer
Innovatie is vernieuwing, of, zoals Van Dale het ons heel prozasch presenteert: de invoering van een nieuwigheid. Nieuw is beter, stilstand is achteruitgang, het lijkt eenvoudig. Wie mee wil doen, moet vernieuwen, moet nieuwigheden invoeren. Maar wat moet er dan...
Lees meer
Nu de hele cultuurwereld is geknield voor cultureel en/of creatief ondernemerschap is het weer hoog tijd om onze blik te richten op de kunsten zelf. Immers… het perfect runnen van een tent is leuk, maar wat bieden we het volk eigenlijk aan? We buitelen over...
Lees meer
Steeds meer Nederlanders gebruiken internet voor steeds meer verschillende toepassingen. Langs digitale weg is ook veel informatie over kunst en cultuur beschikbaar. Hoeveel Nederlanders maken gebruik van deze gedigitaliseerde cultuur en hoe ziet dit publiek er...
Lees meer
Dit is een waar gebeurd verhaal. Twee creatieve studenten vinden elkaar tijdens hun opleiding. Ze zijn in hun vrije tijd djs en treden vaak samen op in het clubcircuit. Op een dag krijgen ze het verzoek om muziek te maken bij een bedrijfsfilm. De twee vrienden nemen...
Lees meer
Het Cross Media event PICNIC beleefde dit jaar zn derde editie. Ongeveer 9.000 professionals uit de creatieve en technologiesector, afkomstig uit meer dan 100 landen, kwamen van 24 tot en met 26 september 2008 samen op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam....
Lees meer
Een van de specials op PICNIC 08 was een symposium over het Open Museum. Een opvallend onderwerp voor PICNIC, waar het steeds wemelt van – vaak jonge media- en broadcastingexperts van alle rangen en standen, maar waar vertegenwoordigers van de cultuursector...
Lees meer
De museumnacht in Amsterdam is in 2000 bedacht door een groep assertieve studenten en een aantal alerte museummedewerkers. Het doel: jongeren tussen de 18 en 35 jaar op een nieuwe manier kennis laten maken met de musea in Amsterdam. Een gezamenlijke onderneming, die...
Lees meer
Op 2 en 3 oktober jl. hield de Nederlandse Museumvereniging haar jaarlijkse congres. Musea moeten vechten om de aandacht voor de schaarse vrije tijd van de consument en lijken daar de slag te missen. Tegelijk blijven ze hameren op hun traditionele taak als...
Lees meer