De Nederlandse Export Combinatie (NEC BV) biedt advies en ondersteuning aan het midden- en kleinbedrijf (MKB) op het brede terrein van internationaal zakendoen. Zij richt zich met name op het opbouwen en uitbouwen van internationale marktposities voor het actieve...
Lees meer
Storytelling has been used from time immemorial, to involve audiences and to communicate values and norms. Previous studies have shown that storytelling is one of the most powerful instruments to bring about a memorable experience. Stories are generally better...
Lees meer
De wereld globaliseert, internationaliseert en multiculturaliseert en de culturele sector is een actieve actor in dit speelveld. Themas als de export van producten en diensten in de culturele sector en de creatieve industrie en internationale samenwerking worden...
Lees meer
Culturele merken worden vaak meer gewaardeerd dan commercile merken. Dit is een van de opmerkelijke conclusies uit het Cultureel Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Met het onderzoek wordt de kracht en reputatie van makers, aanbieders n sponsors in...
Lees meer
De EVD is het agentschap van het ministerie van Economische Zaken dat zich bezighoudt met het faciliteren en stimuleren van internationaal ondernemen en samenwerken. Gerda van Groesen, accountmanager creatieve industrie bij de EVD, gaat in op de exportkansen en...
Lees meer
MMNieuws organiseert met zekere regelmaat Rondetafelgesprekken over belangwekkende en actuele themas voor de culturele en creatieve industrie. De Rondetafelgesprekken zijn een kruising tussen een debat en een brainstorm, waarvoor professionals uit verschillende...
Lees meer
Het betrekkelijke nieuwe sectorinstituut Erfgoed Nederland stelt zich ten doel het stimuleren van cultureel vermogen. Erfgoed vormt immers het cultureel kapitaal of het inspirerend vermogen van mensen en gemeenschappen: het vormt hun identiteit en formuleert hun...
Lees meer
Buitenlandse bedrijven hebben er in zeer belangrijke mate aan bijgedragen dat Amsterdam sinds halverwege de jaren 90 als reclamestad internationaal begon mee te tellen. De vraag is echter of deze ontwikkeling zich zal doorzetten. Buitenlandse reclamebureaus zijn niet...
Lees meer
Nieuwe Nederlanders, zeker die van niet-westerse afkomst, zijn niet als vanzelf erg op de Nederlandse culturele sector georinteerd. Dat geldt in enige mate voor de massamedia en de popcultuur, en dat geldt eens te meer voor de gecanoniseerde cultuur. Is dat een...
Lees meer
De Russische economie groeit voorspoedig en de kunsten profiteren mee. Als de ontwikkelingen zich in dit tempo doorzetten, zal Rusland over vijf jaar n van de toonaangevende landen op het gebied van beeldende kunsten in Europa zijn. Welke kansen levert dit op voor...
Lees meer